Elionora
    Hej!

    Mitt namn är Elionora och jag går första året på gymnasiet men jag har lite problem då jag inte vet vad jag ska välja för universitet för jag vill bli börsmäklare! Jag går på ekonomiprogrammet och tänker mig civilekonomi men då behöver väl jag lägga till en kurs utanför för att kunna bli Börsmäklare, eller?!

    Asså jag har inte så bra koll så ni får gärna förklara om jag ens bör gå civilekonom också!

    Tack på förhand, Elionora Rosenlund-Sehr

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elinora,

    det som i folkmun kallas för "börsmäklare" är yrken Aktiemäklare och Mäklare inom finans. Vad gäller utbildning så gäller (i alla fall det vi vet idag, mars 2021) följande: Mäklare inom finans har traditionellt en examen som civilekonom (eller  som  civilingenjör med inriktning industriell ekonomi). För att arbeta som aktiemäklare krävs även en specialistlicens genom SwedSec-utbildning.
    Reglerna kan ändras över tid. Om du idag går år1 på gymnasiet, kan du söka till eftergymnasial utbildning först till hösten 2023. Sedan tar det 4 år att läsa på civilekonomprogrammet, då är vi framme till sommaren 2028. Och hur reglerna och arbetsmarknad ser ut då, är det ju ingen som vet ännu. Vad jag förstår av information på swedsec.se/licensiering - och som gäller idag är att man först ska få anställning inom finansbransch och sedan jobba för att få licens, vilket kan kräva både viss speciell utbildning och arbetslivserfarenhet.
    Jag tycker du tänker rätt som siktar på civilekonomprogrammet. en annan väg kan vara att söka till kandidat i ekonomi och sedan se om det finns något masterprogram att söka till. Det är en lite längre väg än civilekonomprogrammet, som är 4-årigt och kandidat + master går på 5 år.

    Tips och råd för dig som jag vill ge är att du under din gymnasietid läser så mycket matematik du kan + så många kurser inom ekonomi som du kan (prata med SYV på din skola och fråga om vad som på din skola är möjligt) och att du väljer temat för ditt gymnasiearbete i årskurs 3 som har med Aktiemarknaden att göra. Du kan börja samla information inför ditt gymnasiearbete (GA) redan nu. Annars så gör man GA under årskurs 3 och det är en kurs á 100 poäng (om man gör GA på heltid och endast GA, inget annat, då gör man det på fem veckor, alltså 40 timmar per vecka i fem veckor = insats på 200 timmar, totalt). Formellt sett, kommer det inte spela roll vad temat för ditt gymnasiearbete är när du söker till eftergymnasial utbildning men för din egen skull (för kunskapens skull) så är det bra att fördjupa sig i något som är av stor intresse för dig. Under tiden du skriver ditt GA kan du också samtidigt undersöka vad gäller för att i Sverige bli "börsmäklare". Du kommer avsluta ditt GA om cirka 2 år och då finns det färskare uppgifter då, jämfört med nu... vi är då 2 år framåt i tiden, så att säga. :)

    • : Tack så mycket för svar!
    • : Men om jag vill bli börsmäklare och jobba i exempelvis England hur gör jag då? Behöver jag swdsec licens o så då eller är det annat jag behöver?
    • Julia : Om vad som gäller för reglerna för att få lov att jobba i England kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte svara på. Tips! vänd dig till ambassaden eller konsulatet, du behöver även undersöka frågan om Arbetstillstånd. Då England gick ut EU, kan det bli så att det kommer krävas arbetstillstånd för att få lov att söka jobb där.