Anton
    Hej! Jag vill komma in på en utbildning som kräver engelska 6. Jag har inte haft engelska 6 innan och har nu läst i den kursen på komvux. Jag undrar om jag får räkna med denna kurs med mitt slutbetyg? Jag får inte heller meritpoäng eller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    om en kurs krävs för behörighet, ger inte den meritpoäng.
    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Betyg i behörighetsgivande kurser räknas in i ditt Jämförelsetal.

    Om du skulle läsa en annan kurs, t.ex. Engelska 7, som ger Meritpoäng, skulle betyg i den kursen också räknas in i ditt jämförelsetal - av den anledningen att den ger Meritpoäng.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV