Anton
    Hej! Jag gick ut från gymnasieskolan 2011 och fick ett slutbetyg. Nu vill jag studera vidare och har börjat på komvux. Jag vill komma in på polishögskolan där de tar enbart hänsyn till gymnasiebetyg och inte folkhögskoleomdöme och högskoleprovet. Jag har gjort prövningar i mina gamla fordonskurser och fick 4 mvg och resten vg. Min fråga är räknas de här med i jämförelsetalet? Jag undrar också om jag läser moderna språk 1,2,3,4,5 så får meritpoäng för 3,4 och 5 men inte för 1,2 får jag räkna in dem i jämförelsetalet? Jag undrar också får man ta bort vissa ämnen i sitt slutbetyg tex idrott och hälsa samt naturkunskap och ersätta dem med andra betyg?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Anton, i Slutbetyget kan man inte ändra någonting. Man får inte heller få ett nytt Slutbetyg.
    Man kan enbart lÄGGA TILL extra utbildningsdokument - som visar på att man läste eller gjorde prövningar i flera kursen. Du sänder alltså kopian på Slutbetygen och på övriga utbildningsdokument /Samlat betygsdokument, Studiebevis eller Studieintyg/. I fall de tillägsdokumenten innehåller högre betyg i exakt samma kurser, räknas de högre betygen i stället.
    Det viktigaste är att bli behörig.
    Om man inte är behörig, spelar det ingen roll om man har höga betyg. Man är inte med i urvalet om man saknar behörighet.
    Jämförelsetal är bara en liten del i antagningsprocessen till Polis. De fysiska testerna är minst lika viktiga. När du uppnår behörighet, sök. Jag skall hålla tummarna för dig!
    Vänligen
    Peter SYV
    • Anton : Okej, tack för ditt svar. De har ändrat intagningen på polishögskolan och nu är det meritvärde vilket är svårare att komma in. Så som jag och en del andra som verkar det som att gymnasiebetygen är helt avgörande och man måste ha bara godkänt på fysika testerna osv. Så betygen väger tyngst här. Men kan man räka med moderna språk 1 och 2 i jämförelsetalet?
    • Anton : och om engelska b är en särskild behörighet får jag 0,5 i merit då?
    • Milla : Om en kurs krävs för behörighet, oavsett om det är grundläggande eller särskild behörighet, så får man inte några meritpoäng för den kursen. Jag skriver ett nytt svar till dig nu. Mvh Milla SYV
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, för dig med Slutbetyg från 2011 gäller följande: https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-gymnasiet.pdf

    Enligt info- från Antagning.se ger Moderna språk, steg 3, 4 och 5 - 0.5 i Merit vardera
    Steg 1 och 2 i Moderna språk räknas med i Jämförelsetal bara om de ingår i ditt Slutbetyg.
    I fall steg 1 och 2 i Moderna språk inte ingår i ditt slutbetyg, gör det ingen skillnad om du läser den kurserna i efterhand - för att de räknas inte med i jämförelsetal och lägre steg än 3 i Moderna språk ger inte några meritpoäng. Det är vår tolkning av reglerna. Du kan själv läsa på länken ovan. I fall du inte håller med vår tolkning, kontakta Antagning.se direkt alt. kontakta de ansvariga på Polisutbildningen.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • Anton : Okej, tack för ditt svar. En fråga till. Kan jag styra ett par kurser i mitt slutbetyg? Naturkunskap och idrott?
    • Anna : hej Anton, jag vet inte vad du menar med "styra". Inga ändringar får göras i självaste dokumentet som heter SLUTBETYG. Det är som en bild /foto/ som inte får redigeras. Alla kurser som du läser efter det datumet som ditt Slutbetyg är daterat, hamnar på ett separat dokument. Du skickar både Slutbetyg och de övriga kurser på ett separat dokument när du söker till eftergymnasiala utbildningar. Om du förklarar vad du menar med "styra" kanske vi kan ge dig ett bättre svar. Bästa hälsningar ANNA SYV
    • Anton : Okej, jag kan inte ersätta idrott och natur med andra kurser när jag redan har ig i idrott och natur?
    • Anna : Om du får godkända betyg i Idrott & Natur och bifogar det dokumentet till ditt Slutbetyg, räknas då de högre betygen i stället för "0 poäng" som IG ger. På så sätt kan du ersätta dina IG. De kommer att synas i Slutbetyget men i fall du har högre betyg i SAMMA KURSER räknas då inte IG in i Jämförelsetal, utan högre betyg räknas i stället. Mvh ANNA
    Läs alla kommentarer