Matilda
    Hej jag år en tjej på snart 19 år och ligger efter väldigt mycket med mina studier. Jag har många F från andra året och har mycket som jag inte har gjort nu i tredje. Jag har också upptäckt att jag går helt fel linje då jag vill bli konditor men går på linjen samhällskunskap med media inriktning. Jag är också väldigt skoltrött. Min fråga är hur ska jag göra för att hoppa av gymnasiet och börja studera till att bli en kontitor.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda,
    det finns en yrkeshögskoleutbildning, se här http://www.yhguiden.se/utbildning/hantverksakademin/hantverksakademin-modern-larlingsutbildning-inriktning-specialisering-konditor-pralinor som du kan söka, oavsett vilken tidigare utbildning du har. Jag kan inte garantera att du kommer in, men råder dig att söka - för att chansen finns för dig att komma in, eftersom upp till 20% av sökande till en yhutbildning kan tas in- utan att vara behöriga.
    Du kan också söka om till åk1 på gymnasiet till nästa års antagning - RL, bageri/konditori i så fall - om du vill bli konditor. Läs på http://www.gymnasieguiden.se/program/RL/bageri-och-konditori
    Om du berättar var du bor, kan jag skicka tips på gymnasieskolor där den utbildning finns.

    Du kan också se på din kommuns hemsida - om komvux i din hemkommun /där du är folkbokförd/ erbjuder någon utbildning till bagare/konditor.
    På komvux kan man normalt sett läsa från 20 års åldern, men undantag görs för dem som har 3årig gymnasieutbildning bakom sig.
    Och det precis tvärtom för att kunna söka till gymnasiets åk1 - då får man inte har en 3årig gymnasieutbildning bakom sig.

    Just nu tycker jag du kan höra med rektorer på RL, Bageri/konditori - om du kan BYTA till åk1, pågående utbildning. Det är nog ditt bästa chans - eller i alla fall det du bör börja med. Jag vet, tyvärr, inte var du bor, annars så skulle jag kunnat tipsa dig om gymnasieskolor där RL, Bageri/konditori finns
    och jag tänker i första hand på Lärlingsutbildning /för att där tror jag finns största chans för att komma in mitt i läsåret/. Jag skickar nu länkar till några skolor där den utbildning finns:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/elof-lindalvs-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/harnosands-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/leksands-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/uddevalla-gymnasieskola
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/vackstanasgymnasiet

    Även om du får byta till RL, bageri/konditori nu kan du söka till yrkeshögskola och byta i så fall om du kommer in.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    just i Täby hittade jag ingen utbildning på gymnasiet om du vill bli just konditor.
    Men här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/grillska-gymnasiet-i-sundbyberg
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/stockholms-hotell-restaurangskola
    och framförallt här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/vackstanasgymnasiet kanske för att de har Lärlingsutbildning
    läs om vad det innebär att vara Lärling här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling

    Jag råder dig att kontakta rektorer på de skolorna som erbjuder RL, inriktning Bageri/konditori med frågan om du kan byta till dem till åk1. För det måste plats finnas och sedan är det rektor som beslutar om hen kan ta in dig. Varför jag tror att chanser är större i fall Lärlingsutbildning finns på skolan, för att yrkesämnena läser man på Praktik och det är lättare att individanpassa i så fall.
    Förhoppningsvis har du i alla fall några godkända betyg från kärnämnena i åk1 och du behöver inte läsa om de kurserna. Det är dock viktigt att du har utbildning på heltid i fall du vill fortsätta få Studiehjälp från CSN. Rektorn kan besluta om Individuellt anpassat studieplan och vissa kurser kan ersättas med de kurserna som du redan har betyg i.
    Vi på Fragasyv.se kan komma med ett förslag hur ditt program skulle kunna individanpassas (i fall vi får veta vilka kurser som du redan har godkända betyg i) men för att detta skulle vara aktuellt - måste du först få ett JA på frågan om att byta program - från någon rektor på RL programmet på en skola dit du kan pendla (dvs som inte ligger för långt från din bostad).
    Jag skulle kunna skicka några mail till rektorerna med frågan om de har plats och kan tänka sig att ta in dig nu på en gång. Om vi får JA på den frågan, betyder det inte att du MÅSTE byta, utan du behöver inte göra det om du ändrar dig.
    Vill du kontakta rektorerna själv eller vill du ha hjälp med det?
    Mvh
    Milla SYV
    Hej Matilda,
    om du har godkända betyg i kurserna -
    behöver du inte läsa om dem.
    Men det kan vara fördelaktigt för dig att göra det. En gymnasieelev har bara rätt till Studiebidrag om hen bedriver HELTIDSSTUDIER. Om din skola kan ge dig andra kurser på de "håltimmarna" när övriga elever läser de kurser där du redan har betyg i, kan du läsa de andra kurser i stället - men det är heltidsstudier som gäller för att ha rätt till ekonomisk hjälp från CSN. Om du går om några kurser, får du djupare kunskaper i dem och förhoppningsvis högre betyg. Det är också ett plus.
    I fall du skulle gå lärlingsutbildning är det lättare att anpassa så att du kan få heltidsstudier utan att behöva läsa om kurserna /i vilka du sedan innan har godkända betyg/.
    Det finns ingen garanti på att rektor på RL tar in dig nu, när mer än halva första året har redan gått. Det är ett väldigt sent byte. Dina argument när du kommunicerar med rektorn får vara att du är mycket motiverad och att du har godkända betyg i ett antal kurser från åk1 och kan därför koncentrera dig helt på just yrkeskurserna.
    I fall du inte kan byta nu, råder jag dig - för det första se på www.yhguiden.se under första veckan i februari då ännu fler YH utbildningar läggs ut /beslut från yrkeshögskolemyndigheten förväntas i slutet av januari/ och att du söker en YH utbildning med start snarast. Det finns inga garantier att du kommen in på en YH utbildning. Du är inte behörig, men de tar in upp till 20% obehöriga - eller, rättare sagt, KAN ta in obehöriga.
    I fall du läser 3 år på gymnasiet - och inte får Gymnasieexamen, utan Studiebevis/intyg/ kan du läsa på komvux sen, men du kan inte söka till åk1 i fall du redan har läst hela tre år på gymnasiet, oavsett om du får examen eller intyg.
    Det absolut bästa för dig skulle vara att byta till åk1 RL nu, så fort som möjligt - om du på allvar vill utbilda dig till konditor. Du kan fråga om du kan byta till åk2 på RL, bageri/konditori men här är det då enbart Lärlingsutbildning som jag ser som möjlig lösning.
    Önskar dig det bästa och håller tummarna för dig - riktigt hårt!
    Milla SYV

    • : Jag bor i Stockholm, Täby
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • : Om jag byter från år 3 till år 1 måste jag då gå de kurser som jag redan har betyg i som t.ex. idrott och svenska1??
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig och du kan läsa det om ca 10 min.
    • : Tack för svaren. Jag skulle verkligen uppskatta om du hjälpte mig ta kontakt med rektorerna.
    • Milla : Vi återkommer när vi får svar från någon skola med RL, bageri/konditori. Håll tummarna!
    • : OK. Har du någon aning om hur lång tid det kan ta??
    • Peter : Jag kommer att skriva svar till dig nu ...
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Matilda,
    titta på de skolorna
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/grillska-gymnasiet-i-sundbyberg
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/stockholms-hotell-restaurangskola
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/praktiska-nykvarn

    Det verkar finnas plats på dem på RL, konditori - och rektorerna är villiga att inleda kontakt med dig ang. byte till dem. Hör av dig snarast ang. vilken/vilka av de skolorna som ligger på pendlingsavstånd från dig - så att du skulle kunna gå där. Om du blir Lärling, kan din Lärlingsplats ligga långt utanför självaste skolan. Har du tur, kan lärlingsplatsen vara mycket nära din bostad. Det vet vi ännu inte och det är för tidigt att diskutera just det.
    Första steget får vara att du inleder mail-kontakt med rektorerna och vi förestår att du bokar besök till skolan/skolorna (helst till alla tre) snarast.
    Mvh
    Peter SYV
    • : De två först tar lite mer än en timme att ta sig till den tredje skulle ta runt två timmar att ta sig till
    • Anna : Vi hoppas att du kan få en lärlingsplats närmare din bostad. Vi håller tummarna för dig! Anna SYV på Fragasyv.se