David
    Hej,

    Ja, som rubriken säger så gick jag tyvärr inte gymnasiet alls då jag tillsammans med mina föräldrar flyttade tillbaka till hemlandet i Asien.

    Jag har studerat på Komvux och läst upp Svenska 1 och 2 och förhoppningsvis blir jag snart klar med svenska 3.

    Jag har nu arbetat inom Kriminalvården i 2 år och vill börja studera i stället och bli den jag alltid drömt om. Vilket är pilot eller flygingenjör.

    Är medveten om att slutbetyg försvinner nu i juni 2015.
    Hur ska jag gå till väga för att komma in på Mälardalens högskola utan ''rell kompetens''? http://www.mdh.se/utbildning/program/flyg-rymdsystem

    Hälsningar
    David

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej David!

    Särskild behörighet till den utbildningen som du är intresserad av är Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4.
    Detta innebär att du måste, förutom Grundläggande behörighet = gymnasiekompetens, även ha godkända betyg i Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4.

    En förklarande text om hur man uppnår behörighet till högskola finns här: http://www.fragasyv.se/info/mal-hogskola

    Du nämner reell kompetens i din fråga. Om hur man ansöker läs här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Ansok-om-provning-av-reell-kompetens-sa-har/

    Om du vill uppnå behörighet till den utbildningen som du nämner i din fråga & inte har några gymnasiebetyg, förutom i Svenska 1,2 och 3 - måste du läsa på heltid i minst 5 terminer för att få ihop tillräckligt många gymnasiala poäng.

    Det bästa sättet är att boka tid med SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och göra studieplanering. Du kommer att läsa mot gymnasieexamen. För gymnasieexamen från Komvux krävs det minst 2400 poäng, vilket motsvarar heltidsstudier i 6 terminer (ca). Betyg i svenska 1, 2 och 3 = 300 poäng.

    Ett annat alternativ är att läsa på folkhögskola. Se på www.folkhogskola.nu
    Det tar lika lång tid på folkhögskola att bli behörig till högskoleutbildning.

    För- och nackdelar med Komvux respektive folkhögskola:
    - folkhögskolor har ofta internat där man kan bo under studietiden; det har inte Komvux
    - på Komvux kan man läsa på dagtid, kvällstid, på flex och på distans; sådan variation av studieformer finns inte på folkhögskola
    - folkhögskolor har olika inriktningar: estetiska, språkliga, religiösa mm - och man kan hitta en FHSK där man trivs mycket bra och är bland "likasinnade" klasskompisar
    - det kan dock uppstå en situation då du blir tvungen att göra högskoleprovet (som annars är obligatorisk) för att ha en chans att komma in på en högskoleutbildning för att det kan tilldelas väldigt få platser för sökande i BF (betyg från folkhögskola) gruppen.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare