Majmona
    Hejsan!
    Jag är en tjej som är 16 år, har börjat på Vård och omsorgs programmet.. Mitt problem är att jag sökte till teknik från första början.
    Men ja kom inte in där, sen en månad senare så kanske de finns en plats till mig.. Problemet är jag gillar inte matte, fysik eller teknik så värst mycket.. Teknik kommer jag klara av men ja inte förtjust i matte alls. Ska man ändå välja de som känns bäst, för ja har hört att de är mycket tempo, mycket tryck som jag hoppas och tror att jag kan klara av, ska man gå i Teknik eller ska man fortsätta i vård?
    // Förvirrad tjej!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Majmona,
    jag undrar om du fick erbjudande nu att byta till Teknik /blev kallad från reserv/ och vilken dag är den sista för dig att svara?
    Om du inte gillar matte, så kanske du inte bör välja ett av de två program där det är mest matte /Teknik och Naturvetenskapliga/.
    På Vård/Omsorgsprogrammet läser man Matte 1a
    och
    på Teknik läser man Matte 1c, 2c och 3c.
    c-spår är det mest avancerade och alla tre kurser /dvs Matte 1 - 3/ är obligatoriska på Teknikprogrammet.

    Jag önskar att du funderar över vad dina planer är - efter gymnasiet? Till vissa eftergymnasiala utbildningar krävs det Matte 3, t.ex. och om du vill kunna söka en sådan utbildning, då måste du läsa Matte 3 /före eller senare/. Senare kan man läsa på KomVux efter gymnasiet.

    På Vård/Omsorgsprogrammet kan du välja till /inom programfördjupningar eller inom Individuellt val/ kurser för högskolebehörighet: Engelska 6 och Svenska (alt. sv som andra språk) 3.
    Andra valbara kurser på Vård/Omsorgsprogrammet är bland annat:
    Entreprenörskap
    Mental träning
    Ledarskap och organisation
    Matematik 2a
    Psykologi 2b
    Teknik i vård och omsorg

    I fall du inte är förtjust i Matte och nu, när det har gått fem veckor efter skolstart och eleverna på Teknikprogrammet har redan hunnit lära sig en del - kommer du efter. Det krävs mycket engagemang och extra plugg för att komma ikapp. Det är - givetvis- upp till dig men om du ber om råd, så råder jag dig att kanske testa gå på Teknik ett par dagar innan du bestämmer dig för att byta: be att få prova på Teknik under minst en hel skoldag. Efter det har du mer fakta och kan ta ett bättre beslut.

    Mvh
    Julia SYV