Jonas

    Hej! Eftersom komvux-antagningsdatumen börjar närma sig behöver jag veta lite vilka kurser jag ska plugga. Och då har jag 2 frågor: Jag har gått ut gymnasiet med de fulla 2500 poäng, redan 2.5 merit + matte5 i komvux (2600 tot). Dock behöver jag fortfarande höja mitt snitt så mycket som jag kan kort sagt. Så då är mina frågor: 1. Om jag läser en ''lätt'' linje på komvux, som t.ex Matte 1a, och jag får A på den kursen: kommer det höja mitt snitt då? Alltså kommer det betyget ersätta något betyg som jag redan har, t.ex programmering 1 där jag bara fick E. Om inte, vad behöver jag göra annars? (Jag vill inte läsa om programmering 1 på komvux då jag ej tyckte det var kul alls fyi) 2. Kan jag läsa matte1a när jag redan läst matte1c på gymnasiet? Och Hur ofta hålls prövningar i kurser? Händer det varje månad, eller t.ex bara 2 gånger per år? Tack! //Jonas

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas,

    om du i ditt examensbevis har betyg i matematik 1c och får högre betyg i matematik 1a, kommer det högre betyget räknas in. På samma sätt kommer betyget i matte 2a eller 2b "ersätta" betyget i matte 2c och om du får högre betyg i matte 3b, än du har i 3c, kommer också här det högre betyget räknas in (i BII, kompletteringsgruppen).

    Vill du höja betyget i någon annan kurs som ingår i ditt examensbevis måste du få högre betyg i exakt samma kurs.
    Du får givetvis göra ansökan till komvux men det är mycket sällan som komvux bereder plats på en kurs i vilken den sökande redan har godkänt betyg. Oftast får man i det fallet svar, från komvux, som det står PLATSBRIST i.

    Vad gäller prövningar, så får du söka i hela Sverige var du kan anmäla dig. Det är inte alltid lätt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar. Det är många som vill göra prövningar och det blir, som regel, uppbokat snabbt. Hur ofta prövningar erbjuds kan vara olika i olika kommuner. Tyvärr känner vi inte till att någon sammanställning på var prövningar erbjuds eller hur ofta de erbjuds skulle finnas så det gäller att leta information på egen hand och boka in sig snabbt när tillfälle ges.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    • : Hej igen tack för svar! Ok då fattar jag. Men om jag nu tar en kurs på komvux som jag inte studerat innan, till exempel entreprenörskap 1 som jag aldrig haft innan. Och jag får A på det. Kommer mitt snitt att höjas då? Vad kommer det att ''ersätta'' osv?
    • Julia : En ny kurs som inte finns i ditt examensbevis kan påverka endast om det är en kurs som krävs för särskild behörighet till just din högskoleutbildning eller som ger Meritpoäng. I andra fall kommer inte nya betyg räknas in och med det kommer inte heller påverka ditt jämförelsetal/meritvärde.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du kan läsa om vad som gäller för olika sorter kompletteringar (för dig med examensbevis från gymnasiet) på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/sa-har-raknas-betygen/#kompletteringsbetyg

    Det du frågade om (exempel: du skaffar dig betyg i en ny kurs som inte finns i ditt examensbevis och inte krävs för behörighet och ger inte meritpoängen) kallas för Tilläggskomplettering, som är en "gammal möjlighet" som inte finns för elever i "din situation" alltså med Examensbevis från gymnasiet.

    Tilläggskomplettering är bara tillåten för sökande med betyg utfärdade före 1 januari 2010.

    Betyg i Gy11/Vux12 - kurser kan inte tillgodoräknas som tilläggskomplettering. Och sedan 1 juli 2016 kan man inte få betygen i det gamla systemet, utan endast i det nya  (alltså i GY11/Vux12) betygssystemet. Du får gärna läsa information på Universitets- och högskolerådets webbplats, snabblänk finns nedan:

    https://www.uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/Betygsurval/Betygskomplettering/