Maryam
    Hej! Jag har läst naturvetenskap programmet på gymnasiet, men eftersom jag blev sjuk och inte klarade alla kurser, så har jag läst flera kurser på komvux. Just nu har jag totalt 2250 poäng. (Matte 1c, Svenska 3, Engelska 6 ingår). Jag vill komma in på lärarutbildningen på högskolan. Och de särskilda kraven (t.ex spanska 4) har jag också. Men jag har inte fysik 1, matte 2,3. Alltså har jag inte alla naturvetenskapliga ämnen, men de krävs inte på den utbildningen som jag vill komma in på. Men jag har 2250 poäng totalt ändå. Är jag då behörig till högskolan eller vad måste jag göra?

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    För att få en högskoleförberedande examen så ska du ha minst 90 procent godkända betyg, vilket du har. Du behöver även följande:

    Betyg i kurserna svenska/svenska som andraspråk 1, 2, 3, engelska 5, 6 och matematik 1 samt gymnasiearbetet ska vara godkända.

    Därmed är du behörig till högskolestudier på grundnivå. Däremot kan utbildningen till lärare ha olika krav på vad du bör ha läst utöver grundläggande behörighet, s.k särskild behörighet.
    Det beror på vad för lärare du vill utbilda dig till. Vanligtvis står alla behörighetskrav på skolan/utbildningens egna hemsida, så mitt tips är att kika där!

    Om du ska kunna komma in på en utbildning på högskola/universitet behöver du vara behörig. Om du blir antagen eller inte kan också bero på konkurrensen, om det är många som söker, samt vilka betyg studenterna som söker har.

    Vänliga hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : Jag har betyg i svenska 3, engelska 6, matte 1 och gymnasiearbete) Har även godkänt i de kravämnen som den utbildningen på högskolan begär. Men det var en syv som sa att jag måste ha klarat matte 2 och matte 3 för att ens få grundläggsnde behörighet.. Därför blev jag förvirrad...
    • : Alltså har betyg i svenska 1, 2, 3, engelska 5,6.
    • Melina : Det var märkligt, kanske det är en specifik lärarutbildning som hen tänkte på?
    • : Jag vet inte. Inte för att låta taskig, men det känns alltid som att den syv på min vuxenutbildning har något emot mig. Kanske är det därför hon har sagt så till mig. Men jag har kämpat i ett år med att fixa 2250 poäng för att komma in på högskolsn, och nu när hon sa så är det bara tårar som rinner...
    • Anna : Du kan i https://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf se vilka 100%-obligatoriska kurser som ingår i Naturvet.programmet - alla de kurser som står under Gymnasiegemensamma ämnen - måste tyvärr tvunget ingå i Examensbevis från Komvux. Matte 2 och 3 kan ingå med F-betyg, det är OK. Det sänker meritvärdet, men du får grundläggande behörighet.
    • Anna : Det som förvånar mig är att du och SYV på komvux ej gjorde PLANERING AV EXAMENSBEVIS när du påbörjade dina studier på komvux. Om man gör en sådan planering, vilket är mycket vanligt, vet den studerande på förhand vad som hen måste läsa för kurser. Om din komvux-syv har ngt. emot dig eller inte, kan inte jag veta... hoppas inte det. Du kan gå prata med rektor om varför SYV-en ej har erbjudit dig möjlighet att göra en ordentlig planering av Examensbevis. Oavsett vad rektor svarar, kan inte din komvux utfärda Examensbevis som strider mot reglerna; ett sådant bevis blir ogiltigt i så fall...
    • : Mina betyg ser ut såhär. Finns det något man kan göra med de eller måste jag ändå komplettera mstte kurserna eller annat? (Gymnasium) Bild och form 1a1:   D     Bild och form 1a2 :  D     Biologi1:         E Engelska 5:    D Engelska 6:    D Geografi 1:     E Kemi 1:           E Matematik 1c:  E Moderna språk 1 Tyska:         C Moderna språk 3 Spanska:    C Moderna språk 4 Spanska:    D Retorik : C Samhällskunskap 1b:   E Religionskunskap:   E Svenska 1:    C Svenska 2 :   C Svenska 3 :   E Idrott och hälsa:   D Gymnasiearbete Naturvetenskapsprogrammet    E --------------------------------- (Komvux) Ryska 1:        A Ryska 2:        A Historia 1b:   D Historia 2a:   C Naturkunskap 1b:  E Information och kommunikation 1:   B --------------------------------- Matte 2c :    F Matte 3c :    F Fysik 1:        F Biologi 2:     F Samhällskunskap 2:   F Engelska 7:      F
    • : Nu ser de lite konstigt ut tror jag, men hoppas ni lyckas läsa de och och säga vad ni tycker och tänker...
    • Anna : Om du har färre betygsatta poäng än 2400, går det inte att få ut Examensbevis. Examensbevis från komvux får inte längre innehålla Idrott&hälsa 1. Av de 2400 poäng kan du max ha 150 poäng betygsatta med F. Det är strikta regler och omöjligt att få examensbevis utan att detta är uppfyllt.
    • Anna : Kort och gott: med det Gymnasiearbete som du har idag, måste du har med Matte 2 och 3 betygen in i ditt examensbevis, men 200 poäng F är för mycket "F". Däför måste du få godkänt betyg i matte 2 eller i matte 3.
    • : Okej, tack så mycket. Nu var det mycket tydligare att förstå.
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Maryam,

    för Grundläggande behörighet som alltid krävs för alla högskoleutbildningar i Sverige måste man uppnå den så kallade GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET.

    Du som är 20 år och har därför påbörjat gymnasiet enligt de nya reglerna /efter reformen år 2011/ - behöver få EXAMENSBEVIS. I Examensbevis från komvux ingår det 2400 poäng. Betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå /ändring i reglerna sedan 1 jan 2017/.

    Du behöver alltså 2400 BETYGSATTA POÄNG; av dem 150 poäng kan vara F-betyg, dvs minst 2250 poäng ska vara godkända poäng.

    Varför SYV-en på komvux säger att du måste "klara" matte 2 och 3, tror jag är för att det är Obligatoriska kurser för Naturvetenskapsprogrammet. Om ditt gymnasiearbete har Naturvetenskaplig inriktning, då läser du "naturvetenskapsprogrammet", liksom.. och i det programmet är matte 2 och 3 - obligatoriska kurser. Du kan ha F betyg i både matte 2 och 3, men BETYG bör du ha.

    Det finns flera lösningar:

    1. du kan göra prövningar i matte 2 och 3. Varje prövning kostar 500 kr. Du behöver inte få godkända betyg. Du kan ta F betyg in i ditt examensbevis, men BETYG måste du få.

    2. ändra inriktning på din utbildning och "låtsas" att du tar examen från Estetiska programmet, inriktning Estetik och media. Där det endast matte 1 som är en obligatorisk kurs. Dock måste du i så fall göra om ditt Gymnasiearbete, som bör ha "estetisk inriktning" i så fall. Du behöver, i vilket fall, BETYG i 2400 poäng, exklusive Idrott och hälsa 1 (då den kurs faller bort; får ej ingå).

    3. du kan satsa på att uppnå Grundläggande behörighet genom Reell kompetens, men för det måste du ha Arbetslivserfarenhet i minst 3 år på minst halvtid - efter 19 års-åldern, dvs det är tidigast möjligt att bli behörig på det sättet när man är 22 år. I så fall behöver du inte ha Examensbevis. Sök jobb; jobba i minst 3 år på minst halvtid och det räcker med några få godkända betyg; men du måste också göra Högskoleprovet i så fall (annars har du inget att konkurrera med om en studieplats).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    Bild och form 1a1:   D är en 50 poängskurs
    Bild och form 1a2 :  D   - 50 p.
    Biologi1:         E  - 100 p.
    Engelska 5:    D  - 100 p.
    Engelska 6:    D  - 100 p.
    Geografi 1:     E - 100 p.
    Kemi 1:           E - 100 p.
    Matematik 1c:  E  - 100 p.
    Moderna språk 1 Tyska:      C - 100 p.
    Moderna språk 3 Spanska:    C - 100 p.
    Moderna språk 4 Spanska:    D - 100 p.
    Retorik : C - 100 p.
    Samhällskunskap 1b:   E - 100 p.
    Religionskunskap:   E (om det är Rel 1, då är den på 50 p.)
    Svenska 1:    C
    Svenska 2 :   C
    Svenska 3 :   E - varje kurs i svenska är på 100 p. Sammanlagt 300 p i svenska.
    Idrott och hälsa:   D - om det är Idrott och häsla 1, får inte det betyget ingå i Examensbevis från komvux. Så de 100 poängen "förlorar" du.

    Gymnasiearbete Naturvetenskapsprogrammet    E ---------------------------------100 p.

    1650 godkäna poäng verkar du ha från gymnasiet. Om man tar in alla dina godkända poäng från komvux + F betyg i matte 2 och 3, då är poängmängden tillräcklig /totalt/ men ej antal GODKÄNDA POÄNG. Både matte 2 och 3 måste ingå i Examensbeviset från Naturvet.programmet, men 200 F är för mycket. Max för examensbevis från komvux är 150 F.poäng.

    Du måste, alltså, om jag räknade rätt och förstår din situation på rätt sätt få godkänt betyg i minst en av kurserna Matte 2 eller matte 3.

    ***

    Ryska 1:        A
    Ryska 2:        A
    Historia 1b:   D
    Historia 2a:   C
    Naturkunskap 1b:  E
    Information och kommunikation 1:   B ---------------------------------
    Matte 2c :    F
    Matte 3c :    F
    Fysik 1:        F
    Biologi 2:     F
    Samhällskunskap 2:   F
    Engelska 7:      F

    Jag ser att du har E betyg i Matematik 1 c. Du kan göra prövning i matte 1a och ta in det betyget i examensbevis från komvux. Det är lättare att få högre betyg i matte 1a än i matte 1c. Betyg i matte på nivå 1 får bytas ut mot varandra, dvs det är OK att ta in betyg i Matematik 1a in i examensbevis från Natur.vetprogrammet.
    Genom att förbereda dig till prövning i matte 1a, repeterar du matten och kan då lättare få godkänt betyg i matte 2.

    Du kan sedan ta in F i matte 3 in i examensbevis. Med endast 100 F poäng uppfyller du kraven för examensbeviset.

    Ett annat förslag
    Du kan kanske få Examensbevis från Estetiska programmet. Se i programplanen för ES >> vilka de gymnasiegemensamma ämnen är - det är alla de kurser som Måste ingå i ditt examensbevis.

    Du måste i så fall få betyg i kursen Historia 2b-kultur och även göra om ditt Examensarbete.  Och du behöver skaffa dig godkänt betyg i minst ännu en kurs - för du har lite för lite godkända poäng...

    Vad skulle vara lättare för dig:
    att få godkänt betyg i matte 2
    eller
    att få godkänt betyg i Historia 2b-kultur & göra om ditt gymnasiearbete så att det har "estetisk-medial inriktning"?

    ***
    Jag vet inte vilken utbildning på högskolenivå du vill läsa. Vet du vilka kurser som krävs för Särskild behörighet? I så fall är det bra att med de kurser också in i ditt examensbevis.

    • : Tack Anna! Jag har F i både matte 2c och 3c, och det var därför jag tänkte varför jag måste ha nåt annat betyg i det, om jag ändå har fått upp till 2350 poäng,( tar bort idrott så blir det 2250 poäng). Men jag lyckades inte nå nån mer SYV från min komvux, och det sluta med att jag nu blev struken när jag sökte till högskolan...
    • : Trots min depression och att både kuratorn och skolsystern sagt att jag borde sjukskriva mig så fortsatte jag mina studier, och det vsr därför jag började läsa på komvux direkt efter gymnasiet för jag ville komms in på högskolan så snart som möjligt. Men jag undrar bör inte SYV tale om för eleven exakt vad som krävs redan första gången när den frågar? För jag fick olika svar från en och samms syv och andra svar från andra syv.
    • Anna : Reglerna är rätt så komplicerade och ändras också ibland; och ibland med kort varsel. T.ex under hösten 2016 kunde man under vissa perioder ha betyg i Idrott och hälsa 1 in i sitt examensbevis och sedan kunde man inte ... och sedan kunde igen... och TILL SLUT förbjöd de det från 1jan2017 "för gott", men det kan bli ändring igen... Reglerna ändras. SYV på komvux har erfarenhet av att folk börjar läsa och sedan hoppar av, börjar jobba och "glömmer" sina studier ... det är en förklaring till varför SYV på komvux är inte så pigga att göra en ordentlig studieplanering med varje studerande (för att man lägger i så fall mycket tid på ngt. som kanske ändå inte leder n´å vart... :( Du behöver få ut EXAMENSBEVIS. utan examensbeviset är du inte behörig till högskola. Den saken är klar.