alejandro
    Hej jag undrar en sak jag har 230 poäng men F i matte just nu men om jag skulle få F i matte som slut betyg, kommer jag kunna komma in på några gymnasium?
    • : Nej för man måste ha minst G i kärn ämnena för att få komma in i ett gymnasium. Alltså, Svenska, engelska, no och matte. Men det finns ett gymnasium som heter didaktus och där tar dom in elever som har f i kärnämnerna, då behöver du ej gå i IV. sök dit så du ej missar ett år!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, japp, det är som Nathalie säger - du måste ha minst E i matematik om du vill in på ett nationellt program. Om man har F i just matte eller engelska men godkända betyg i de flesta andra ämnen så kan man gå ett så kallat IM-program - då läser man upp matten samtidigt som man går det nationella gymnasieprogrammet. Det kan ta lite längre tid dock att gå gymnasiet eftersom man är ett ämne kort men det kan se lite olika ut för olika personer beroende på hur snabbt man klarar att bli godkänd i sitt kärnämne. /Lena, Syv