Corina
    jag försöker ansöka till yrkeshögskola men till varenda kurs säger de att det krävs andra ämnen att läsa jag har läst handel och administrationsprogrammet på gymnasiet och jag har 2600 gymnasiepoäng hur ska jag göra?
    • Anna : Vilka yrkeshögskoleutbildningar vill du söka till?
    • : Till frontend utvecklare eller språk
    • Anna : Jag tänkte mer att du kunde hitta konkreta Yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se och klistra in länkar till info om de utbildningar i din fråga... :)
    • Anna :

      Om du tittar exempelvis på ec-utbildning/frontend-utvecklare-ecutbildning-vaxjo så står det att man behöver ha godkända betyg i matematik 2 och programmering 1, men om man saknar den särskilda behörigheten inom Programmering 1 och/eller Matematik 2 då erbjuds det preparandkurser inom dessa ämnen. Om ECUtbildningens preparandkurser var god läs på ecutbildning.se/preparandkurser

    • : Ja då tar jag preparand kursen
    • Anna : Bra. Då vet du vad du vill göra! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Corina,

    det är inte omöjligt att komma in på en yrkeshögskoleutbildning även som Obehörig; till skillnad från högskola/universitet kan yrkeshögskola ta in även obehöriga. Därför tycker jag du bör söka till alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av.

    Var god kika på ett antal yrkeshögskoleutbildningar, exempelvis på:
    ec-utbildning/frontend-utvecklare-ecutbildning-vaxjo
    yh-region-kronoberg/tandskoeterska-vaxjo
    nbi-nordic-business-institute/inkop-supply-management-vaxjo
    affarshogskolan/sales-marketing-b2b-affarshogskolan-vaxjo
    affarshogskolan/lonekonsult-affarshogskola-vaxjo
    ec-utbildning/teknikinformator-ecutbildning-vaxjo
    yh-region-kronoberg/medicinsk-sekreterare-vaxjo