Camellia
    Jag har gått naturlinjen. Har sökt till högskoleingejör. Det som krävs är ma3, fy1+2, kemi 1. De meritpängskurserna jag gått är engelska 7, matte 4, och franska 3. Jag vet att jag har 2,0 av dessa kurser. Men eftersom det behövs kemi 1, men jag även gått kemi 2 betyder det att jag får 2,5 i meritpoäng? Eller endast 2,0?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Camellia,

    tyvärr ger inte kemi några meritpoäng för dig med Examensbeviset. Det kan hända att de med tidigare betyg - från 2013 och tidigare kunde få de... men sedan 2014, för de med Examensbevis, gäller de meritpoängsreglerna som du kan se på >>>informeras/meritpoaeng och Kemi ger inte några meritpoäng.

    Utifrån den info som du uppger i din fråga - verkar det som att du har 2.0 i merit.

    Bästa hälsningar

    ANNA