Anna
    Hej, jag valde klara södra gymnasiet som mitt första hands val och klara norra gymnasiet som mitt tredje hands val. Eftersom jag har 340 poäng vilket är mer än klara södras antagningspoäng kommer jag garanterat komma in där, men idag har jag ångrat att jag tog klara södra som första hands val då jag istället vill gå på klara norra gymnasiet. Går det att lösa så jag kommer in på klara norra gymnasiet? Hur ska jag gå tillväga?? Hur fungerar det med reservplatser o sånt?? Hjälp!
    • Liselotte : Se om du kan nå kurator på din "gamla" grundskola. Kontakta annars rektor på din "gamla" grundskola. om kurator kommer fram till att det finns tungtvägande orsaker till varför du vill byta skola, är det inte omöjligt att hen kan hjälpa dig byta - så att du inte hamnar sist i kön. Du förlorar i alla fall inget på att försöka prata med kurator - och kuratorer har sekretess: såvida det inte handlar om grova brott eller om att man vill skada sig själv - så får inte kuratorer berätta vidare det du berättar för dem. Det är alltså "ofarligt" att prata med kurator och man kan få mycket bra tips på hur man ska tänka i olika situationer och även kan få praktisk hjälp med att få igenom undantag från reglerna, om så behövs.
    • Liselotte : jag har nu skrivit ett nytt (kort) svar till dig med ännu ett litet tips på vad du kan göra. Kika gärna på mitt svar. Och Lycka till! L. :)
    • Anna : Var god kontakta Carolin Lysell som är Rektor på Klara Norra Tel: 08-462 34 51 [email protected]
    • : Hej, jag har precis kontaktat rektorn och hoppas på det bästa!
    • Milla : Jättebra! Vi håller tummarna!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,
    hur säker är du på att du vill ändra ditt gymnasieval? Varför kom du på att du vill ändra? Detta frågar jag för att försöka förstå motiv bakom och försöka förutse om du kanske ändrar dig igen...?

    Vad säger dina föräldrar (vårdnadshavare)?

    Det är bra att du har höga betyg. Dock kan man inte - tyvärr - vara helt säker även om man har de högsta betygen. Teoretiskt sett, kan en situation uppstå när antal sökande som har de högsta betygen är fler än antal studieplatser... Och om man ändrar sin ansökan senare än sista dagen i Omvalsperioden, och ställs sist i kön, är risken stor att inte komma in någonstans, över huvudet taget.
    Jag vill inte göra dig orolig "i onödan", men jag måste förklara för dig att det finns risk för dig att inte komma in - om du ändrar din ansökan så här sent /efter sista dagen i Omvalsperioden/. du bör därför tänka noga inför det beslutet.
    Senare, kan möjlighet finnas att byta skola (kan inte lova det, men tror att chanserna är rätt stora) - mellan olika "Klara"-skolorna, därför att de har samma huvudman och kan kanske på sätt och vis ses som "samma skola, förlagd i olika lokaler"... men i gymnasieantagningen, formellt sett, hanteras de skolorna som Olika skolor (olika alternativ i gymnasieansökan).

    Gyantagningen i Stockholm - är ditt antagningskansli, vilket jag är säker på att du redan vet; och du bör kontakta gyantagningen med den frågan som du ställer här, därför att det är inte Fråga SYV utan ditt gymnasieantagningskansli som hanterar ansökan och antagning till gymnasiet.
    Allmänt gäller: man bör ha bestämt sig inom Omvalsperioden. Gör man ändringar senare - riskerar man bli utan gymnasieplats.

    Givetvis kan det finnas Undantag - om det händer ngt. alldeles särskilt /ex. om dina förändrar fick - oväntat - jobb på en ort som ligger väldigt långt från Stockholm, ex. i Malmö - och hela er familj ska flytta och det visste ni inget om innan Omvalsperioden var slut.../ - det är i sådana fall som gymnasieantagningskanslier kan göra undantag och hantera "sent omval" som en "vanlig ansökan" - men endast innan Antagningsbeskeden har skickats ut... När Antagningsbeskeden har skickats ut, kan inte antagningskansliet "beröva" en elev platsen till förmån för en annan elev, som gjorde sena ändringar.

    Länktips - info om gyantagningen Storstockholm finns på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholm.

    Hälsningar
    Peter syv

    • : Tack för svaret, jag är helt säker på att jag vill byta till klara norra. Men jag har en fråga, hur kan man hamna på reservlistan?
    • Liselotte : det finns inga som helst garantier att komma in från Reserv. Vi råder dig ha lite "is i magen". vi har nu kontaktat flera olika personer som är insatta i den problematiken - och vi återkommer så fort vi kan.
    • : Tack så mycket!
    • Liselotte : Vi har inte glömt dig och din fråga. Vi avråder från att - i alla fall just nu - skicka in ändringsblankett. vänta lite. Vi återkommer. men prata med kuratorn får du gärna göra ... !
    • Liselotte : jag har nu skrivit ett nytt (kort) svar till dig med ännu ett litet tips på vad du kan göra. Kika gärna på mitt svar. Och Lycka till! L. :)
    • Anna : Var god kontakta Carolin Lysell som är Rektor på Klara Norra Tel: 08-462 34 51 [email protected]
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,
    det bästa tipset vi kan ge dig är att du TAR KONTAKT MED Gymnasieantagningen-stockholms-lan >> för att be dem att stryka skolor som du har högre i rangordningen om du har Klara Norra på t.ex. tredje plats så kan du be Gyantagningen stryka första och andrahandsval. Det ska då, enligt svar från en sakkunnig, inte räknas som en sen anmälan. Det förutsätter dock att du har med Klara Norra i din ursprungliga gymnasieansökan.
    När du pratar med Gyantagningen - försäkra dig om att du inte hamnar längst bak i Reservkön. Be Gyantagningen att förtydliga detta för dig, ex. be att de skickar E-post svar till dig där de skriver ditt namn, personnummer samt att du inte med den ändringen som du kommer att göra skulle hamna längst bak i reserv.

    Vi avråder starkt från att lämna in Ändringsblankett/Sen ansökan - för att du hamnar i så fall längst bak i Reservkön och risken är stor att du ej får någon gymnasieplats, över huvudet taget.
    Tel.tid som Gyantagningen har är kl.9-11 måndag-torsdag. Alla kontaktuppgifter finns på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholm. Du kan skicka Epost till Gyantagningen redan nu och ringa dem kl.9 imorgon. Be gärna dina vårdnadshavare om hjälp. Visa våra svar till dina vårdnadshavare, är mitt råd. Ni får hjälpas åt - du och dina vårdnadshavare.

    Vänligen och Lycka till!
    Du får gärna höra av dig till oss och berätta hur det går...
    L. :)

    Liselotte
    • :

      Tack så mycket! Jag ska ta kontakt med dem imorn.

    • Liselotte : Bra, gör så. Lycka till!
    • : du får senare gärna höra av dig och berätta hur det går. Vi håller tummarna! Lycka till!
    • : Hej, jag ringde de precis. De sa att det inte gick att stryka mitt första och andrahandsval utan att det blir en sen anmälan.
    • Anna : Det är ett svar som förvånar mig mycket. Då är det nya regler som gäller nu... förut kunde man stryka sina högre prioriterade alternativ till gymnasiet och ha då, t.ex sitt tredje alternativ - som sitt första. Att göra "sen anmälan" avråder vi fortfarande ifrån, för att det kan med stor sannolikhet resultera i att du blir helt utan gymnasieplats, tyvärr. :(
    • Anna : Jag råder dig ta hjälp av din gamla grundskola. Kontakta rektor, syv och kurator på din gamla grundskola.
    • Anna : Var god kontakta Carolin Lysell som är Rektor på Klara Norra Tel: 08-462 34 51 [email protected]
    • : Hej, jag har både försökt ringa och mejla rektorn på klara norra men fortfarande inte fått något svar:(, vad ska jag göra?
    • Milla : Vi har haft stängd för semester och öppnar egentligen imorgon, den 16 juli 2018. Fråga SYV gör inte antagning till gymnasiet. :( Vi försöker ge råd och hjälpa till, men kan inte ändra reglerna. Och enligt reglerna ska man ha bestämt sig senast sista dag i omvalsperioden. Vill man ändra sin gymnasieansökan senare - riskerar man bli helt utan gymnasieplats, tyvärr. De personer man kan vända sig till är gymnasieantagningskansliets personal och SYV på sin "gamla" grundskola + att kommunerna brukar ha "sommar-SYV-ar" (jourhavande SYV-ar; info bör man kunna få via kommunens växel - be att få bli kopplad till Utbildningsförvaltningen). Vi håller tummarna! Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    testa kontakta kurator, SYV och rektor på din gamla grundskola. Be dem om hjälp. Det är det bästa rådet jag kan ge dig.
    Är dina vårdnadshavare "med på tåget", är det OK för dem att du skulle gå på en annan gymnasieskola än den skola du sökte i första hand?
    Vi håller tummarna!

    ANNA

    Nytt råd: kontakta

    • Anna : Var god kontakta Carolin Lysell som är Rektor på Klara Norra Tel: 08-462 34 51 [email protected]
    • Anna : Om jag förstår dig rätt, har du nu pratat med rektorn. LYCKA TILL med din gymnasieansökan. Vi hoppas det löser sig på ett bra sätt. Ha en trevlig sommar!