Nicole
    Undrar om det går att då plugga matte 2 b/c på Komvux om man har behörighet i matte 2a. Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nicole,
    vad är anledning till varför du vill plugga matte 2b eller 2c? Om du har godkänt betyg i matte 2a, är du behörig till högskoleutbildningar som kräver "matematik 2a/2b/2c" och du kan också läsa nästa/högre kurs - som är matematik 3b eller 3c.

    • : Hej! Saknar nämligen poäng till CSN och vill därför bara plugga upp de poängen - jag behöver nämligen inte 3b eller c för det program jag vill söka till. Men undrar om det är tillåtet för mig att plugga 2b ändå? Ska nämligen börja nu i slutet av april och om det är så att det inte är tillåtet/jag har felaktigt blivit antagen så blir det lite jobbigt. Tack på förhand!
    • Ludmila : Om du har godkänt betyg i matte 2a, så tror jag knappast att komvux kommer ge dig plats på matte 2b, för att det är i princip samma kurs. Sedan gör CSN sina egna bedömningar och CSN kan också besluta till din nackdel, alltså att du läste om samma kurs som du redan hade godkänt betyg i, så att det inte, enligt CSN, är "nya studier" utan repetition. Sök til komvux - matte 2b och om du bli antagen, fråga i så fall CSN om de kommer godkänna som "nya studier" att du får godkänt betyg i matte 2b. För att vara på den säkra sidan, skulle jag råda dig att söka läsa en Ny kurs, på riktigt, alltså en kurs som du inte tidigare har läst. --- Matematik 2a,2b och 2c är "i princip" samma kurs (med liten skillnad i några avsnitt, endast).
    • : Tack för svar! Jag blev antagen till matte 2b på Komvux. Ska kolla med CSN ändå.
    • Mikael : Bra! Gör det! Det är CSN som bestämmer över studiemedel.
    Läs alla kommentarer