Daniel SYV

    Hej Mayas!
    I Sverige kräver receptarieprogrammen, för särskild behörighet, vad gäller ämnet Matematik - godkänt betyg i matematik 4. Om du är klar med matte 1 och 2b, kan du nu läsa antingen kursen matematik 3b eller kursen matematik 3c och när du får godkänt betyg i matte 3b eller 3c, läser du kursen matematik 4. Innehåll i mattekurserna kan du se på Matteboken.se  Om du vill ha råd angående val: läsa matematik 3b eller 3c, så skulle jag i första hand råda dig läsa matte 3c för att det blir i så fall lättare att läsa matematik 4.
    Kursen matematik 3c är lite svårare än 3b och den är också inriktad med än matte 3b på just naturvetenskap. Men, formellt sett, blir du behörig att läsa matematik 4 även efter matematik 3b.