Julia
    Jag har gått första året på ett gymnasium. Men har kommit på att linjen inte är min grej och har därför sökt ett annat. Det är i en annan kommun så jag kommer bara in om det finns plats. Jag sökte sent, vilket gjorde att jag fick en sen ansökan. Så jag vet inte om jag kommit in preliminärt. Jag får veta 1 juli, men vad händer om jag inte kommit in?
    Vad ska jag göra då? Jag måste ju ha en utbildning.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du inte kommer in i första omgången så kanske du har chans i reservomgångarna. Om du inte kommer in där heller så kanske du får fundera på att bredda ditt val och kontakta din gymnasieantagning för att se var det finns lediga platser.

    Annars så skulle jag föreslå att du fortsätter på det program och den skola du redan går på och antingen stannar kvar där eftersom din prio verkar ju ändå vara att få en utbildning. Eller så fortsätter du vid skolstart och ringa runt till skolor för att hitta ledig plats. Lycka till!/Lena, Syv