John
    Jag är en elever som går och kommer fortsätta (till gymnasie) att gå i Berzeliusskolan. Jag valde Teknik. Jag undrar om man med Informations och medieteknik ändå kan fortsätta till någon slag av mekaniker eller kan leda till någon arbete som innefattar robotar. Är Teknik programmet rätt val? I så fall, är Informations och medieteknik rätt? Vilken borde jag ha tagit?

    Jag har hört att det första året är som att man kan pröva om man har valt rätt och byta om det behövs. Stämmer det?
    Jag menar man borde kunna byta.

    Civilingenjör, vad är det och vad gör man för det mesta? Nämn några exempel tack.
    Detta undrar jag eftersom jag hälst inte vill programera hela mitt liv i framtiden.

    Till mekanik eller civilingenjör, är det bättre med Teknikvetenskap istället för information och medieteknik?

    Min sista fråga är, vad menas med: 'Studietakt: Helfart'
    Så står det i universitetets hemsida på många program.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag ska försöka svara på dina frågor i tur och ordning;

    Teknikprogrammet är ett ganska teoretiskt program som främst förbereder eleven för en teknisk högskole/universitetsutbildning. Man kan dock även söka många IT-utbildningar inom Yrkeshögskolan som är en högskola med mer praktisk undervisning med mycket praktik. Info och media låter väl som ett bra val om du är intresserad av just IT. Teknikvetenskapsinriktningen ger dig dock direkt de kurser du behöver för att söka Civilingenjör - Info/media behöver kompletteras med en del kurser.

    Ofta läser man inte sina inriktningsämnen förren andra året så det kan nog gå att byta inriktning och inte missa allt för många kurser - bara det finns plats.

    Vill du jobba med att utveckla robotar så är det nog en Civilingenjörsutbildning du ska sikta på. Här kan du läsa mer om olika Civilingenjörsutbildningar och var dom leder http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor

    Studietakt helfart betyder att man pluggar heltid. Man kan nämligen läsa i lite olika takt på universitet och högskola. /Lena, Syv