Maria
    Jag går i 8:an nu men om jag höjer mina betyg och meritpoäng i 9:an är det möjligt att jag kommer in på Värmdö gymnasium då? Ekonomi programmet?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Maria
    du undrar om du kan efter nian komma in på ett visst gymnasium. Du vill gå Ekonomi programmet på just en viss gymnasieskola.

    Jag måste svara dig att det är omöjligt att få en garanti på att du kommer in på just den skola och det programmet som du önskar. Du ökar dina chanser genom att få högre betyg. Din möjlighet att komma in på den önskade utbildningen beror också på om skolan väljer att utöka elle minska antal utbildningsplatser. En annan viktig faktor är - vad kommer andra elever att ha för Meritpoäng /för du kommer ju att konkurrera med dem om en plats/.
    Antagningspoäng är det ingenting som bestäms i förväg, utan man kan se resultat "i efterhand". Antal platser på utbildningen ställs mot de sökandes Meritpoäng och en siffra "uppstår" på så sätt att man ser hur många Meritpoäng HADE DEN SOM KOM IN SIST på utbildningen /dvs med minst antal poäng/.

    Det går givetvis att se vad Antagningsresultat blev förra året och några år innan, vilket ger en fingervisning om hur det BRUKAR se ut. Det året du kommer att söka en gymnasieutbildning kan det bli både en ökning och en minskning i antal poäng som behövs /beroende på några omständigheter, som jag beskrev ovan i det här svaret till dig/.

    Mina råd är att
    1. sträva för att få så höga betyg som möjligt i å k 9.
    2. söka FLERA UTBILDNINGSALTERNATIV /t.ex Ekonomiprogrammet på flera olika skolor alt. flera olika program på samma skola/. Ang. vilka olika alternativ du vill söka beror på om det är just EKONOMIPROGRAMMET som lockar mest eller en viss skola, som du helst vill gå på, och kan tänka dig olika program men på just den skolan.
    3. boka vägledningssamtal med en Studie- & yrkesvägledare på din skola & du kan bl a få reda på antal poäng som krävdes för att komma in på din önskeutbildning förut samt diskutera vilka andra alternativ du kan tänka dig.

    Bästa hälsningar & trevlig sommar!
    Ludmila, SYV