Tilda, elev

    Jag har F i svenska, som första språk. Min dröm är att komma in på naturbruk, jag går just nu i åk 9, påväg på att välja gymnasie. har sätt att många kommit in där med lågt betyg, men vet ju inte om de har haft F i svenska.. Har jag en chans att komma in?

    • Anna : Vilken inriktning på Naturbruksprogrammet vill du komma in på? Och i vilken kommun är du folkbokförd?
    • Peter : Gör ditt bästa och försök få godkänt betyg i svenska från vårteminen, det är vårterminens betyg i svenska som kommer att gälla, detta även om du tidigare haft F. Prata också med SYV på din egen skola. Fråga om vad som händer om du trots allt får F i svenska och om du inte ska kunna gå på Yrkesintro eller Individ.alternativ "mot naturbruk", vad kan din kommun erbjuda dig för en gymnasieplats. Det blir i så fall på Yrkesintro eller Individ.val, men mot vilket yrke? Det är frågan som löses individuellt, olika för olika elever. Finns inget givet svar att ge. Allt kommer bero på vad din kommun har för möjligheter och vilken bedömning de ansvariga kommer att göra och om det går att matcha dina önskemål med det som din kommun har möjlighet att erbjuda dig.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda!
    för att bli behörig till gymnasiets nationella program, inklusive NB, krävs godkänt betyg i svenska eller i svenska som andraspråk från vårterminen i årskurs 9. Utan godkänt betyg i svenska eller SAS är eleven obehörig till de nationella programmet men är då i stället behörig till IM, introduktionsprogrammen: Yrkesintroduktion och Individuellt alternativ
    Obehöriga till gymnasiets nationella programmet elever brukar av sin kommun (där de är folkbokförda) "placeras" på olika IM-platser. Ibland kan eleverna önska vart de vill bli placerade, ibland - inte. Det är olika från en kommun till en annan. Olika kommuner och olika gymnasieantagningskanslierna i olika delar av Sverige gör lite olika. Men oavsett var man bor, så är man utan godkänt betyg i bland annat svenska (eller SAS) - OBEHÖRIG.

    Du får se information om Yrkesintroduktion på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMY

    och om Individuellt alternativ - på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej" vi fick svar från Naturbruksförvaltningen i Västra Götalandsregionen. Var god läs deras svar, nedan:

    "I mån av plats erbjuder vi IMYNB för enskild elev.

     Om Utbildning Skaraborg är den sökandes ”hemkansli”, så finns denna ansökningskod (IMYNB) upplagd som sökbart alternativ, men det ses som en intresseanmälan.

    IMY-programmen har inga inriktningar annat än den mot själva programmet.

    Det är först när eleven uppnått behörighet till nationellt program som hen kan välja det programmets inriktningar.

    I praktiken hanterar vi det dock så att IMYNB-eleverna går med den inriktningen som hen är intresserad av, men det går inte att söka till en inriktning, ansökningskoden är i det här fallet IMYNB-SV, IMYNB-SÖ eller IMYNB-UD. Undantaget är om man är intresserad av några av våra hästutgångar, då söker man IMYNB-SÖHAT.

    Bra att ha fler alternativ bland sina val, kanske söka till andra IMY-utbildningar.

    Eleven kan söka IMYNB till olika skolor, men det är ingen garanti att kommer beredas en plats. Det är alltid hemkommunen som måste lösa en plats åt eleven, även om det kanske inte blir där hen helst önskar.

    Med vänlig hälsning

    Naturbruksförvaltningen, Västra Götalandsregionen, Naturbrukskansliet
    **********************

    Svaret (ovan) tolkar jag som så: du kan göra intresseanmälan till yrkesintroduktion på Naturbruksprogrammet. Om det är en "hästutbildning" du är intresserad av, är det en annan kod som du ska använda när du gör ansökan till att läsa på gymnasiet. Visa detta svar för dina vårdnadshavare och för SYV på din skola, är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare