Ben
    Hej!

    Eftersom jag inte alls varit intresserad över språk bortsett från engelska så misslyckades jag i kurserna italienska 1 och spanska 3. Vad innebär detta? Jag är inte alls intresserad över att komplettera dessa. Jag är medveten om att det drar ner på mitt meritvärde, men vad innebär det? Kan jag inte bara ta bort de F:en? Kan jag komma in på ett bra universitet bortsett från dessa F:en?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ben,

    jag undrar vilket program på gymnasiet du läser nu?

    I vissa program är 2 kurser i Moderna språk - obligatoriska, dvs man får ej examensbevis utan att betygen i kurserna ingår.

    Om det är så att det på ditt program är det obligatoriskt att läsa 200 poäng Moderna språk, då måste betygen i de två kurser som du nämner, ingå.

    Om du för övrigt har godkända betyg - då uppfyller du ändå kraven för examensbevis. Och med det kommer att ha Grundläggande behörighet till högskolestudier. Ta bort de betygen kan du inte göra, de kommer ingå i ditt examensbevis och dra ner medelvärde/jämförelsetal.

    Exempel: om du t.ex har alla andra betygen C. I examensarbete är det endast E man kan få. Så den räknas inte in.

    Men för övrigt, att du har F i 2 språkkurser, C i alla andra kurser och E i Gymnasiearbete. Vi säger också att du har C betyg i Engelska 7 och att du til din utbildning på högskola ej behöver särskild behörighet i matte, men du fick betyget C i matte 2b också.

    Då blir det så här: ditt jämförelsetal blir ca 13.8.
    Meritpoängen får du för eng7 - 1.0 och för matte 2 - 0.5 i merit. dvs totalt 1,5 i merit.
    Ditt meritvärde blir med det 13.8 + 1,5 = 15.3 Du konkurrerar med siffran/meritvärdet 15.3 till högskoleutbildningar.

    ***

    Om du skulle få E betyg i Spanska 3, och allt annat är oförändrat.

    Då blir det så här. Ditt jämförelsetal blir 14.2. Du får också ännu 0.5 i merit för godkänt betyg i Moderna språk 3. Ditt meritvärde blir med det 14.2 + 2.0 = 16.2

    Som du ser höjer E betyg i Spanska 3 ditt meritvärde med nästan en hel "poäng". Godkänt betyg i Moderna språk1 skulle också höja men inte lika mycket för det ger inte meritpoäng.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA