André
    Hej! Jag gick ut el programmet på gymnasiet 2011 och har jobbat med lite annat fram tills nu. Nu är jag inne på att bli elektriker igen. Vad gäller nu för att bli en självgående elektriker? Fattas det något teoretiskt för mig eller är det bara ut att börja jobba? Jag har hört något om lärlingstid innan man är helt färdig med utbildningen. Hur länge är den och vad är lönen på då? Vem kan man gå med? Hur funkar det?

    Mvh André

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Har du fått Slutbetyg eller samlat betygsdokument? Har du alla kurser på gymnasiet med Godkända betyg ? Det finns många regler kring lärlingssystem för elektriker, läs bl a på https://www.installatorsforetagen.se/utbildning-karriar/larling/larlingar-i-elinstallationsbranschen/

    och en del kan även bero på din ålder och på storlek på företaget som du söker lärlingsanställning hos.

    Vänd dig gärna till arbetsvägledare på arbetsförmedlingen - boka tid för samtal och ta med alla dina betyg och intyg för att visa på AF.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Japp slutbetyg finns och godkänd i alla ämnen.
    • Milla : Kika på https://www.sef.se/arbetsgivare/larling/ och vänd dig direkt till de företag där du vill söka lärlingsanställning.
    • : Tack så mycket ❤️
    • Milla : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp.
    • Jelena : Lärlingstid för elektriker är 720 + 880 timmar dvs totalt 1600 timmar vilket motsvarar ca 10 månaders anställning på heltid. Ang.lön så finns det minimilöner för lärlingar men företagen kan betala mer, om de vill.
    • : Okej stort tack!
    Läs alla kommentarer