nils
    hej jag går på en hantverks linje. 2a året på gymnasiet.

    mitt första år på gymnasiet var bra fick g i allt o jag var nöjd med det.
    Första terminen i 2an var ganska bra men nu andra terminen har allt gått över styr. Jag har praktik 2ggr i veckan och ska va i skolan 3ggr i veckan men jag har knappt varit i skolan utan bara på praktiken.... till min fråga skulle jag kunna hoppa av nu och börja igen andra terminen i 2an?
    har någon gjort så? kan man det?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, vad tråkigt att det blivit så när det gick så bra i ettan. Det är dessvärre svårt för mig att avgöra vilka lösningar som finns för dig och vilka möjligheteter skolan har. Brukligt är att man kikar på hur du på bästa sätt kan ta igen i olika kurser och kollar på lösningar i respektive kurs. Annan lösning kan vara att gå om tvåan om det är helt omöjligt att få ihop det. Beroende på vilka kurser som inte blir godkända så kan det det kanske även vara möjligt att komplettera vissa på Komvux i efterhand om du inte vill gå om - men det kan vara svårt om du inte är godkänd i många av yrkeskurserna eftersom det finns en viss risk att dessa inte finns i Komvux sortiment.

    Boka så snabbt som möjligt ett möte med Syv, rektor eller annan personal som kan hjälpa dig att se vilka lösningar som just din skola kan erbjuda. Hoppas det löser sig. /Lena, Syv