Läkarstudent

    Hej! Jag är T2 elev och har blivit godkänd i allt utom 1 kurs i T1 som är värd 5hp. Dock har jag studerat T2 och lyckats totalt komma upp i 39hp. Mitt problem är att jag ej kan påbörja T3 nu i vt23 pga den lilla kursen i T1 är underkänd. På så vis har jag poängmässigt det CSN eftersöker MEN jag är inte inskriven på T3. Är jag ändå en aktiv elev som spärrad? Får jag fortfarande CSN för vt23 medan jag är hemma och omtentar T1 tentan, eller kommer de ge mig avslag?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Liza,

    du ställer en fråga som vi på FRåGA SYV saknar möjlighet att besvara. Vi jobbar inte aktivt med frågor om studiemedel, det är CSN som gör det. Det jag kan säga är att tänk på att antal studiemedelsveckor är begränsat till max 6 år, eller 12 terminer. Om du "förbrukar" studiemedelsveckorna "i onödan", kommer de inte att räcka för att genomföra hela läkarprogrammet (eller ett annat längre universitetsprogram eller ett program inom yrkeshögskola, eller en annan eftergymnasial utbildning).
    Vidare tänker jag också på att anmälningsperiod till VT23 är för länge sedan slut. Kanske kan du skriva in på någon utbildning där det står tomma platser, men hur CSN ställer sig till frågan om studiemedel i det fallet kan inte någon annan svara dig än just de som jobbar på CSN. Möjligtvis har studievägledare på din institution och/eller utbildningsadministratör varit med om liknande situationer förut och skulle kunna berätta för dig hur det gick "då" men en annan studerande, men reglerna och tolkning av reglerna kan ändras över tid. Det bästa svaret om studiemedel får du från CSN.
    Beklagar att vi på FRåGA SYV inte kan svara på just den här frågan.

    Liselotte