Kirsty
    Behörighet?
    Jag har inget svenskt gymnasium slutbetyg. Men jag har studerat på KOMVUX: matte 3, SAS 3, engelska 7, naturkunskap A och 2, Biologi A och 2, samt samhällskunskap A.
    Jag tänkte göra högskoleprovet nu i april.
    Jag har jobbat 3 år i Sverige som barnskötare och 5 år i England som habiliteringspersonal.
    Kan jag ansöka till era utbildningar?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, är osäker på vilka utbildningar du menar men om jag antar att du vill söka svensk högskola så ser jag det som att du har två möjligheter eftersom det du hittills har läst inte är tillräckligt för ett svenskt gymnasiebetyg ;

    1. Skicka in utländskt gymnasiebetyg om du har till UHR för validering. Ditt utländska betyg måste vara fullständigt. Till detta behöver du komplettera med Svenska 3 alternativt göra ett test i svenska för universitets- och högskolestudier (TISUS) med godkänt resultat.

    Du behöver även Engelska från steg 6 men eftersom du läst Engelska 7 så borde det vara tillräckligt.

    Läs mer här:

    http://www.uhr.se/sv/Bedomning-av-utlandsk-utbildning/Utlandsk-gymnasieutbildning/

    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Det-har-behover-du-ha/

    2. Eftersom du har en hel del arbetslivserfarenhet så kan du i viss mån söka inom det som kallas Reell kompetens. Du kan läsa mer om det här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

    Lycka till!/Lena, Syv