Victor

    Jag har blivit antagen som reserv på Katedralskolan i Uppsala. Men jag har ännu inte fått något välkomstbrev som innehåller information inför skolstarten. Detta brev skulle också fungera som en ytterligare bekräftelse på att jag har blivit antagen till denna skola, då jag fortfarande står listad som elev på den skola jag först blev antagen till, på unikum och Teams. Att jag fortfarande står kvar hos den andra skolan, när det är mindre än en vecka kvar till skolstart är väldigt oroväckande. Det blir heller inte bättre av att jag inte har fått något brev av skolan som jag blev antagen som reserv till.

    • Mikael : Man kan inte bli "antagen som reserv". Antingen är man ANTAGEN eller så står man i RESERV och väntar på att eventuellt (förhoppningsvis) bli antagen.
    • :

      Ja oj det var dåligt formulerat av mig. det jag menar är att jag blev antagen efter att jag stod som reserv

    • Mikael :

      Se information på skolans hemsida om uppropstider, katedralskolan.uppsala.se/nyheter/upprop-augusti-2021 - du kan avvakta lite, eller direkt nu kontakta din blivande gymnasieskola. Du kan också direkt gå på uppropet. Det är olyckligt att du ännu inte fått välkomstbrevet. Det kanske kommer med posten imorgon, vi håller tummarna!/

    • : Jag hoppas på det! annars planerar jag att ringa skolan imorgon.
    • Mikael : Ja, gör så. Och lycka till med dina studier sen!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Victor!
    Menar du att du blev antagen FRÅN reserv, alltså att du först stor i reserv men sedan fick besked att du är nu ANTAGEN? Annars förstår jag inte riktigt hur du menar.

    Det verkar som att du vill läsa på den här skolan i alla fall. Och i så fall borde ditt gymnasieantagningskansli vara gymnasieantagningen i Uppsala. Kontakta ditt gymnasieantagningskansli för information om var du är ANTAGEN och vilken reservplats du har. Att man står i reserv betyder att man har viss chans att komma in, men finns inga garantier. Alla behöriga sökande ställs i RESERV till alla de gymnasieskolorna som de i sin gymnasieansökan prioriterat högre än den skola där de kom in, blev ANTAGNA.
    Inte ens om man är RESERV nr.1 finns några garantier på att komma in. Chansen är större om man är reserv nr.1 eller 2, än om man är RESERV nr.345 (ju längre fram i kön man är desto större chans) men det är just en "chans" och inte besked om antagning.

    • : Jag formulerade mig dåligt. Jag menar då att jag först blev antagen till mitt andrahandsval, då tackade jag ja och valde att stå kvar som reserv till mitt förstahandsval. Jag fick sedan hem brev från Lundellska skolan (mitt andrahandsval) och blev tillagd i deras unikum och Teams. Sedan fick jag besked om att jag har blivit antagen till mitt förstahandsval (som ett resultat av att jag stått som reserv nummer 5 dit). Jag tackade ja och nu står det på Dexter (hemsidan som har hand om ansökan) att jag har blivit antagen till mitt förstahandsval. Problemet är att jag inte har fått ett välkomstbrev från skolan än, och att jag dessutom står kvar på Lundellska skolans unikum och Teams. Jag hoppas du nu förstår vad jag menar :)