Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Valentin,
    matematik 2c och 2b kan ej ingå i samma Examensbevis. Om du får betyg i matte 2b kan det betyget finnas i ditt examensbevis, men då kan du inte samtidigt i samma examensbevis ha även betyg i matte 2c.
    Det finns ingen regel som säger att man inte får läsa en "motsvarande kurs" när man redan har betyg i en motsvarnde eller t o m i samma kurs. Det löses på olika gymnasieskolorna "på plats" dvs hur rektor beslutar.
    Ibland är eleverna t o m tvungna läsa om samma kurser för att de ej vill mista studiebidrag från csn (läser man på Deltid, har man inte rätt till studiebidrag/studiehjälp från CSN) och om gymnasieskola ej kan erbjuda läsa ngt. annat på de timmarna som den nya klassen läser den kursen i vilken du redan har godkänt betyg - då vill du kanske läsa samma kurs igen (för att det är rätt skönt att ha studiehjälpen från CSN + att chansen är stor att få högre betyg och i fall man har flera betyg i samma eller i motsvarande kurser, är det det högre betyget som gäller).
    Hur din nya skola löser detta - kan inte vi svara här på Fråga SYV.
    Då det egentligen inte är meningen att eleverna ska byta program - finns det inte några omfattande bestämmelser om hur "detaljerna" löses... det blir olika på olika skolor.
    Det kan t.ex bli så att för få elever på din nya skola/program väljer läsa matte 2b och då blir det ingen undervisning i den kursen, över huvudet taget. Men då kan du ta in betyg i matte 2c in i examensbeviset ELLER inte ta med något betyg i matte på nivå 2... för att det är ej en obligatorisk kurs på Estetiska programmet.