Asmeret
    Jag har ansökt för greencard scheme i Danmark och de frågar om Tisus, Men jag har bott i Sverige mer än 6 år nu och har läst SAS 3, När jag skcikar till dem min betyg frågar dem efter TISUS, räknas inte SAS 3 som Tisus i detta fall? eftersom att jag har bott i sverige tillräkligt länge för att kunna språket. I så fall vill jag att studievägledare ska skriva att SAS 3 motsvarar TISUS i mitt fall,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Asmeret!
    Har du godkänt betyg i SAS 3? Du skriver att du "har läst" kursen och jag antar att du har G eller VG eller MVG, dvs godkänt betyg i kursen. Stämmer det?

    TiSUS = Test i Svenska för Universitetsstuderande.
    Har man godkänt betyg i SAS 3 så borde inte TiSUS resultat krävas, tycker jag.

    Man kan dock inte säga att SAS 3 "motsvarar" TiSUS.
    Och om de som ansvarar för "greencard scheme i Danmark" just vill ha godkänt resultat av TiSUS test, så finns det kanske en anledning till varför de kräver just det i så fall. Du bör ställa fråga till dem om de kan nöja sig med godkänt betyg i SAS 3 och om inte - be om förklaring till varför de vill ha just TiSUS test resultat.

    Du kan skicka den här länken http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/sva?tos=gy&subjectCode=sva&lang=sv ihop med ditt betyg i SAS 3. Där på Skolverkets hemsida förklaras innehåll i kursen SAS 3.

    Det är ett bra förslag du har om att få det intygad att SAS 3 och TiSUS mäter motsvarande kunskaper och den som kan göra det - tycker jag - är Antagning.se som värderar ansökningar till högskola i Sverige och
    på den här sidan https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ ser du kontaktuppgifter till dem.
    Förklaring till varför det är just Antagning.se som jag tror kan hjälpa dig med detta är följande:
    för att bekräfta högskolebehörighet i Svenska språket, krävs det godkänt resultat av TiSUS eller godkänt betyg i SAS 3 och då borde det klassas som "motsvarande", precis så som du önskar.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Återkom gärna och berätta hur det går för dig.
    ANNA