sumeya
    Hej
    Jag är en tjej som inte direkt lär sig allt såååå lätt men är inte heller seg på att förstå saker och ting under lektionen. Jag har förbättrar mig termin efter termin. Men nu när jag ska välja så vet jag vilken linje jag sak gå i,vilket är natur natur Men jag bli så osäker om jag verkligen ska ta det. Jag är inte så bra på no ämnen förutom biologi fysik kemi och matte är jag inte så bra på. Och det gör mig jätte orolig för att jag vill inte gå ut med "dålig poäng" och jag tänker att min skola har ganska höga krav så jag vet hur jag ska jobba för att kunna nå målen men jag blir så jävla rädd. Och jag vet att jag vill bli tandläkare men frågan är hur ska jag klara mig i natur

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det är dessvärre jättesvårt för mig att bedöma om du klarar natur eller inte bara utifrån den beskrivning du ger. Blir dock lite fundersam när du skriver att du inte är så bra på No och inte heller på matte. Ska du välja natur så ska du verkligen gillar matte, fysik, kemi och biologi och vara beredd att spendera mycket tid med dessa ämnen - även under din fritid. Du ska också vara van eller åtminstone vara mentalt beredd på den snabba studietakten i dessa kurser. Fundera på detta. Matten går väldigt snabbt - första kursen med slutbetyg är klar redan under din första hösttermin.

    Om din skola har höga krav redan nu så kanske du ändå är mer förberedd än du tror - vad tror du? Du förbättrar dig termin för termin - det är bra. Du har en termin till på dig att öva upp dig i matte, kanske öka studietakten, räkna mer matte på din fritid? Fundera på hur du kan förbereda dig ytterligare genom att lära dig planera din studier på ett bra sätt, lär dig studieteknik. Och ge inte upp när det blir jobbigt - man måste ofta komma över trösklar när det gäller just matte och det kan ta mycket tålamod och slit. Det är bara att acceptera om man vill nå de mål man sätter upp.

    Om du väljer annat program men ändå vill satsa på en tandläkarutbildning efter gymnasiet så servar många högskolor med olika basår där man kan komplettera matte och no om man inte läst dom ämnena tillräckligt på gymnasiet. Det kräver dock att du har läst Matte 3 - mattekurser ofta kan välja till på de flesta gymnasium. Det är alltså inte kört för dig även om du inte skulle välja Natur. Kan vara bra att veta. /Lena, Syv