Tea
    Hej!
    Jag har enbart ett studiebevis från en samhällsvetenskaplig kurs på gymnasiet där jag fick 2200 poäng. Efter gymnasiet så har jag nu studerat 5 andra gymnasiekurser för att kunna söka till högskolan. Jag har nu tillräckligt med poäng för att ha en examen, och jag trodde att det skedde automatiskt när mina poäng höjdes men det gjorde det inte.
    Detta har gjort att jag är obehörig för alla de kurser jag har sökt.
    Min fråga nu är om jag måste läsa om de 3 kurser som jag fick F i gymnasiet för att kunna få min examen, eller om de andra 5 kurserna jag har läst kan jämna ut det?
    Jag har godkänt i alla grundämnena samt GA.
    • Mikael : Har du gjort planering mot Examensbevis med Syv på komvux?
    • : Jag har pratat med Syv för flera år sedan om hur det skulle fungera med att komma in på högskola, men inte mer än så.
    • Julia : Jag har nu skrivit svar till dig. Läs nedan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tea!
    Du måste ansöka om att få ut examensbevis från komvux. Examensbevis brukar inte utfärdas automatiskt, i alla fall inte på komvux. Att ge svar om du måste läsa exakt de kurserna som du missade på gymnasiet eller om du i ditt examensbevis kan ta in de kurser som du läste efter gymnasiet, kan man inte göra om man inte vet exakt vilka kurser det är.
    Det är friare vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux, jämfört med gymnasiet, men helt fritt är det inte - finns ändå många obligatoriska kurser som måste finnas med och vilka de är beror på vilket program man tar examensbevis ifrån.
    Ta snarast kontakt med komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det kan hända att komvux kan utfärda examensbeviset snabbt om du redan nu uppfyller kraven.