Shinyar
    Hej Jag vill läsa ett naturvetenskaplig linje med matte 5, fysik3 och även kunna läsa hela mina studier på engelska , om det inte skulle kunna gå skulle jag vilje läsa större delar på engelska. Jag Vill att det i programmet ska ingå kemi 2, biologi 2 också . Jag Önskar att jag skulle få läsa ett utbytesår hos min farbror i virginia i närheten av Washington DC, utan att behöva gå om det året sedan. Jag är jätte orolig och vet inte vart jag ska ta vägen nu när det gäller att bestämma sin framtid

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår din oro även om jag ser att du verkar vara ganska klar över kunskapsområdet du vill utbilda dig inom och det är ju bra - då har du en riktning. Kanske du kan kika på en skola som har IB - International Baccalaureate - det är en skolform helt på engelska. Den förbereder dig väl inför studier på högskolan på just engelska och du kan plugga över hela världen. Läs mer här http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.277/ib-international-baccalaureate-1.1400

    /Lena, Syv
    Hejsan, om du vill gå Luleås tekniska universitets Civilingenjörsutbilding inom Rymdteknik så behöver du läsa Higher level av matte och naturvetenskapliga kurser på IB - då får du behörigheten till Civilingenjörsutbildningen. Om du har en IB-skola i din närhet så bör du gå på Öppet hus och ta med dig dessa frågor om vilka exakta kurser du läser och även ordentligt kolla upp om IB upplägg funkar för dig - det är lite annorlunda än vanlig traditionell svenskt gymnasium. Lycka till!/Lena, Syv
    • : Tack så mycket, men jag Vill läsa ett högskoleprogram som heter Rymdteknik(datorteknik). Kan Ib verkligen ge mig den möjligheten? Jag vill verkligen lyckas med Dröm'