Hemligt

    Hejsan! Jag jag tvåan på naturvetenskap och beräknar att jag kommer att ta studenten med ungefär 14.0-14,5 i merit. Vad ligger snittet i landet på (naturvetenskap)? FInns det några utbildningar som tar emot en med 14.0-14.5 i merit? Är orolig att jag inte kommer att kunna plugga något på universitet och att ta min naturvetenskapliga utbildning är helt förgäves. Tack för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    antagningsgränserna till svenska högskole-och-universitetsutbildningar uppstår i konkurrensen om utbildningsplatserna; de bestäms inte på förhand. Hur högt antagningsgräns hamnar beror på flera olika faktorer: antal utbildningsplatser som kommer att erbjudas, hur populär utbildningen är och vilka meriter har de andra, förutom dig, som söker samma utbildning på samma ort.
    Tänk på att det, förutom högskole-universitetsutbildningar finns också utbildningar i andra former, t.ex några eftergymnasiala utbildningar finns inom folkhögskola och många finns inom yrkeshögskola. Till yrkeshögskoleutbildningar antar man på "sammantagen bedömning" där betygen spelar viss roll men inte den avgörande rollen. När man söker till yrkeshögskoleutbildning behöver man uppvisa att man är motiverad och om man har arbetslivserfarenhet är det ett stort Plus. Många yh-utbildningar inför tester och intervjuer inom antagningsprocessen. YH-utb.kan även ta in obehöriga. Jag rekommenderar därför att du tittar på den yrkesformen - Yrkeshögskola - mer noga. Se, nedan några exempel på vad som kan finnas att söka inom yrkeshögskola:
    nackademin/business-intelligence-analytiker
    affarshogskolan/b2b-saljare
    hvilan-utbildning/arborist
    nbi-handelsakademin/anlaggningsprojektor-ingenjor-med-bim-kompetens
    jensen-yrkeshogskola/ai-developer
    hyper-island/ai-business-consultant
    ihm-business-school/agil-projektledare
    teknikhogskolan/net-utvecklare
    campus-i12/3d-artist-technical
    campus-i12/3d-artist-visual
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/ekonomi-och-redovisningskonsult
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/automationsingenjor

    Vidare är det också så att om du får högt resultat på högskoleprovet kan du komma in på en mycket populär utbildning trots lägre meritvärde; med HP-resultat prövas du i HP-urvalet. Du måste dock vara behörig. Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet. Mitt råd är därför att du gör högskoleprovet och att du försöker få så bra kunskaper och så höga betyg du kan i alla kurser du läser.
    Jag vill också "påminna om" att man kan få jobb direkt efter gymnasiet, även om man ej gick på ett yrkesprogram. Många ggr är det lättare att få jobb efter ett yrkesprogram men det kan finnas möjlighet att få jobb även efter ett högskoleförberedande program. Så, det är inte så att man tvunget måste gå en eftergymnasial utbildning. Kasta gärna ett öga på framtid.se/gymnasiekompetensyrken

    Studie- och yrkesvägledare