Agnes
    Hej!
    Jag har gått klart grundskolan, och skulle egentligen ta studenten i år. Men jag kom aldrig in på något gymnasium.
    Nu är jag 18 år och får söka till folkhögskola, men jag kommer inte in för att jag inte är godkänd i matematik. Vad ska jag göra?
    • Anna : Menar du att du inte är godkänd i matematik på grundskolenivå? Saknar du - alltså - betyg i matematik (godkänt betyg) från vårterminen i åk9?
    • Anna : Och en annan fråga - under vilket kalenderår fyller du 20 år?
    • : Ja, precis. Jag har alla betyg förutom Matematik ifrån åk9. Jag fyller 20 år 2020, och vill gärna plugga nu. Och inte vänta tills jag är 20.
    • Anna :

      Jag har nu skrivit ett svar - se nedan - och även en utökning av svaret, missa inte utökningen. Oavsett vad du beslutar att göra - lycka till! :)

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,

    om du fyller 20 år under 2020, då är det som tidigast från 1 juli 2020 som du kan börja läsa på Komvux.

    Du kan söka till gymnasiet till hösten 2019, även om du inte har godkänt betyg i matematik från grundskolan. Det är i så fall till IM, introduktonsprogrammen >> som du kan komma in på.

    Vad gäller läsa på folkhögskolorna
    Allmänna kurser är gymnasiala utbildningar på folkhögskolorna; de har rätt att kräva att man sedan innan har grundskolekompetens, inkl. godkänt betyg i matte från åk9.
    Men folkhögskolorna har även andra utbildningar - även på grundskolenivå, profilkurser mm och m.fl - hör med den folkhögskola som du vill komma in på, i första hand. Annars så har man rätt att söka till alla landets folkhögskolor (det finns idag 154 st. i Sverige, tror jag) - se www.folkhogskola.nu

    Prövning
    om du har kunskaper i matte eller kan skaffa dem på egen hand (ex. med hjälp av www.matteboken.se) kan du göra prövning i matte grund. Prövningsavgift är 500 kr. Innehåll i just år9 matte finns på matteboken.se/lektioner/skolar-9 och är upplagd både för repetition och för självstudier.
    Din "gamla" grundskola kan kanske hjälpa dig i frågan om prövning eller på ngt. annat sätt. Ta gärna kontakt med din "gamla" grundskola.

    Räknestugorna
    Mattecentrum driver räknestugorna i fler cirka 30 städer >>. Det är gratis att få hjälp i en räknestuga. Men där får du inte ngt. betyg. Betyg kan du få genom prövning (se info ovan).