Zahraa
    Hej
    Jag läser 2600 P i gymnasiet, den utökade kursen är sociologi. Jag undrar om det är bättre att fortsätta eller hoppa av för att jag vet inte om det är en efterfrågad kurs i vissa program eller om det kan hjälpa med att höja mitt betyg. Jag ligger någonstans mellan ett B-A i den kursen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    enligt reglerna, bör alla påbörjade gymnasiekurser betygsättas och finnas med i examensbeviset. Om du hoppar av, kan det ev resultera i att du får F i den kursen. Dock, kommer det inte att påverka konkurrenskraft i dina betyg - i fall den kursen är markerad som "utökad" i examensbeviset, räknas den i bara i fall den ger behörighet eller Meritpoäng.
    Sociologi ger inte några Meritpoäng, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser och jag känner inte heller någon utbildning där Sociologi krävs för behörighet till en eftergymnasial utbildning. Betyget F ser inte så trevligt ut på examensbeviset, men det borde i alla fall inte påverka din möjlighet att komma in på en eftergymnasial utbildning.

    Med vänliga hälsningar
    Anna SYV på Fragasyv.se
    • : Tack! Du förklarar så bra!
    • Anna : Vi på Fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med studierna! har du nån kompis som också har frågor, tipsa om oss. *L*Anna SYV på Fragasyv.se