Otto
    Jag läste teknik i gymnasiet och eftersom jag inte läste spanska så har jag bara +2 extra merit också skulle ni vilja läsa matte spets. Det var en kurs som inte fanns på mitt gymnasium hur ska jag då göra för att kunna läsa upp min extra merit? Får jag gå till en annan gymnasium skola och be om en prövning i det ämnet?
    • Peter : Är det för engelska 7 och matematik 5 som du får dina + 2 meritpoäng?
    • Peter : Vilken högskoleutbildning söker du till, kräver den matte 4?
    • Otto : Jag söker datateknik på Lund

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Otto,
    om du fortfarande är elev på gymnasiet så kommer inte en annan gymnasieskola ge dig undervisning eller utföra prövningar för dig. Elever på gymnasiet hänvisas till just sin skola så länge de är inskrivna på gymnasiet.
    När du inte längre är gymnasieelev får du göra prövningar i hela Sverige. Till prövning förbereder man sig genom självstudier, eller med hjälp av en privat lärare som man bekostar själv eller så finns det diverse möjligheter att betala för undervisning men för att få betyg söker du i så fall göra en prövning. Ett annat alternativ är att du söker läsa kursen på komvux. Fördelen med att läsa kursen på komvux blir att du behöver inte betala för undervisning eller för att göra prövning och det brukar vara lättare att få högre betyg i en kurs som man har fått undervisning i.
    Om den högskole-universitets utbildning i Sverige som du söker till kräver, för särskild behörighet, matematik 4, då får du + 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 5. Jag förstår av din fråga att du redan har + 2.0 meritpoäng; gissar på att du får 1.0 meritpoäng för engelska 7, stämmer det?
    Skulle du söka till utbildning som kräver lägre matte-behörighet, t.ex fysioterapeutprogrammet, sjuksköterskeprogrammet eller socionomprogrammet (där matte 2 krävs), då får du max meritpoäng inom matte utan matematik specialisering, alltså för matte 3,4 och 5.

    • Otto : Jag har läst matte 5 och engelska 7 som mina extra merit poäng och jag tänker på att läsa en utbildning som kräver matte 4. Var någonstans kan jag be om att få göra en prövning? Tack
    • Mikael : Läs gärna information på https://www.fragasyv.se/info/provning - börja med att söka på "prövning" på komvux-webbplatser som tillhör de kommuner som ligger inom pendlingsavstånd för dig: du kommer behöva åka till prövningsstället minst 2 gånger (för den skriftliga delen av prövningen och sedan - för den muntliga). I vissa kommuner, t.ex i Göteborg, finns Prövningsenheter (separat från komvux). I vissa kommuner är prövningar utlagda på entreprenad hos privata utbildningsanordnare. Du som inte längre är gymnasieelev får söka göra prövningar i hela Sverige, dock måste du kunna ta dig till prövningsstället minst 2 ggr för varje prövning: för de två olika delar av prövningen.