Julia
    Hej, jag ska snart välja gymnasium och linje och jag vill jättegärna gå på produkt och design utveckling eller samhällsbyggande och miljö på teknik programmet men jag ligger efter jätte mycket i matten och har allmänt svårt för matte. Jag har vart på flera öppna hus och dem varnar verkligen för matten där. Finns det någon annan linje som kan passa mig eller hur ska jag göra, känns svårt att plugga igen hela högstadiets matte den här sista terminen i nian?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Julia,
    du kan se vad mattekurserna innehåller på www.matteboken.se

    och kan även repetera högstadiematte på egen hand där.
    Det som läses på Teknikprogrammet på gymnasiet är Matte 1c, 2c och 3c.

    Ett alternativ för dig kanske skulle kunna vara att söka Estetiska programmet inriktning "Media", se beskrivning här http://www.gymnasieguiden.se/program/ES/estetik-och-media
    på ES läses det enbart Matte 1b och det är väldigt stor skillnad i matte mellan ES och TE.
    Råder dig också prata med din mattelärare, som känner både dig och kraven på olika gymnasieprogram vad det gäller matte.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV