Retz
    Lite tips och information om var och när man kan sommarjobba? Har hört att det är lite svårt att få någon vidare bra jobb när man är 13. Också ungefär hur mycket lön som ‘godkänns’. Tack!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Retz!

    Jag rekommenderar att du går in på http://www.fragasyv.se/dokument#Sommarjobb och läser om reglerna för dig, som är under 18 år: det finns några saker att tänka på när man arbetar men ännu inte är myndig.

    Varför det kan vara svårare att få jobb när man är 13 år? Det kan finnas tre "huvudorsaker": att en 13åring inte har så mycket erfarenhet; inte är färdigutbildad i något yrke plus att är att det finns begränsningar i vad man får och inte får jobba med:
    - är du under 18 år, får du inte arbeta ensam; du får inte ha ansvar för kassa/pengar; du får inte arbeta på nätterna eller lyfta mycket tunga saker.

    Ang. lön så är det väldigt svårt att säga för att variationen är mycket stor: allt från 20 kr./timme upp till nästan 200 kr./timme - allt beror på var man jobbar och vad man gör, dvs vilka arbetsuppgifter man har.

    Du får hemskt gärna återkomma när du har läst det som jag rekommenderar (se längst upp i mitt svar).

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Kommuner ordnar ofta sommarjobb eller sommarpraktik för ungdomar och vi känner till exempel att man får 20 kr/timme för den praktiken. I en annan kommun kan man få 60 kr/timme för samma sort jobb men i den förra kommunen bjuds man på lunch, men inte i den andra kommunen, där man själv får bekosta sin lunch. Det är, alltså olika villkor - väldigt mycket beroende på om det är jobb eller praktik, om det är kommunal projekt som man deltar i eller om man själv har ordnat sitt sommarjobb hos en privat arbetsgivare.

    Vi har sammanställt info i några "infoblad" bl a på http://www.fragasyv.se/info/sommarjobb-anstallning-lon-jamkning
    och på http://www.fragasyv.se/info/sommarjobb-arbetstid

    Vi på Fråga SYV tycker att det är mycket bra att sommarjobba: man får arbetslivserfarenhet, referenser och tjänar lite pengar också, så klart! :)

    Ang. REFERENSER: ett råd till dig är att be om en "skriftlig referens" och inte bara spara tel.nummer och namn på din arbetsgivare. Du kan sedan ha stor användning för ett sådant "referensbrev", du skickar en kopia på det när du söker andra jobb i framtiden.

    Förslag på vad som kan stå i "referensbrevet" är: om arbetstagaren (du, alltså :) var punktlig (kom i tid till jobbet), om hen var ansvarstagande och följde instruktioner, om hen kunde ta egna initiativ när det behövdes, om hen var trevlig mot kunder (om det var den typen av jobbet där man arbetar mot en "extern kund"). Om arbetsgivaren inte hinner skriva ett referensbrev om dig, kan du förbereda det själv och be arbetsgivaren ändra något (i fall hen vill ändra) och sedan skriva ut och skriva under. Ta sedan några kopior på det och spara original på ett säkert ställe. Det kan bli första dokument i din "Meritportfölj" där du samlar dina utbildnings- och anställningsdokument.

    Önskar dig allt väl! Hör av dig igen om du har fler frågor.
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare