Zeinab
    Hej!
    Jag läser natursam 2:ring kan jag ändå bli jurist? Vilka ämne krävs det till att bli det? Krävs det höga poäng ?
    Mvh: Zeinab

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Zeinab!

    Behörighet till högskoleutbildning Jurist är - Grundläggande behörighet + Historia 1b och Samhällskunskap 1b, dvs examen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram och de två kurser Historia 1b och Samhällskunskap 1b måste vara godkända, minst E betyg.
    Det är lätt att bli behörig till jurist. Man blir det på alla högskoleförberedande program (nästan... på Teknik får man lägga till en 50 poängs kurs ...) men du som går NA, läser alla kurser som krävs för behörighet som obligatoriska.
    Det är tuff konkurrens för att komma in på jurist på högskolan. Det är en mycket populär utbildning. Har man inte minst - i genomsnitt alla B-betyg i alla kurser, kan man nog inte komma in på betyg. Det finns en annan möjlighet - att konkurrera om utbildningsplats med hjälp av resultat av Högskoleprovet.
    Att man gör HP befriar inte från kravet på att bli behörig.
    Men just för konkurrens är det en extra chans att komma in - via HP.

    Bra också om du känner till Meritpoäng: vilka kurser som ger extra poängen - Merit. Du kan läsa om det på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Bästa hälsningar
    Anna