Evdhoksia
    Hej ,jag är en elev som går 2:a år ekonomiprogrammet och innan december kommer min familj byta stad ,så jag kommer behöva byta skolan.Just nu håller vi med arbeten Uf företag och jag är tillsammans i en grupp med 5 meddlemar .Om jag byter skolan måste jag börja på ett nytt affärside alltså hela uf företaget??
    • Mikael : Vet du vilken skola du kommer in i den nya staden?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Nu såg jag att du är 20 år gammal. Från 1juli det kalenderåret man fyller 20 år kan man inte påbörja en gymnasial utbildning utan man söker till komvux. Jag tror därför inte du kommer skrivas in i en ny gymnasieskola utan du behöver söka till komvux i den kommunen där du kommer bli folkbokförd. På komvux finns inte UF föregående (i alla fall enl de uppgifter jag har).

    Om din ålder stämmer, alltså om du är 20 år fundera noga innan du skriver ut dig från din gymnasieskola. Du har rätt att fortsätta på den utbildningen där du är antagen men du kommer inte kunna skrivas in på en ny gymnasieskola. Om du kan pendla eller fixa boende i din nuvarande stad, fundera på att göra så. Det är rätt mycket man förlorar när man går över till komvux: på komvux finns ingen garanti att läsa på heltid, ingen rätt till gratis lunch eller kurslitteratur eller åkkort/busskort. Du kommer också förlora ditt betyg i Idrott och hälsa 1, den kursen får inte ingå i examensbevis från komvux.