Paulina
    Hej jag är en 16 årig tjej som går årskurs 9 och fyller 17 om någon månad. Jag har alltid haft svårt i skolan med mycket hög frånvaro och jag gick om årskurs 8 pågrund av det. Jag sitter just nu med 3 godkända ämnen och skyhög frånvaro, noll motivation och ork att ta tag i skolan. Jag anser att skolan inte är för alla och jag är en av dom som den inte är för, jag har ingen tänkarhjärna och klarar absolut inte av att sitta från 08-16 varje vardag med böcker framför näsan. Jag har några dagar på mig nu att ansöka om gymnasium men jag har i princip bestämt mig för att inte gå, jag inser att jag aldrig kommer orka 3 år till av press och stress och ångest över skolan. Jag vill därför få lite vägledning över hur jag kan gå vidare efter det. Utbildningar man kan gå (var/hur)? Tips på vad man kan göra? Kan man söka bidrag etc? Finns det någon chans alls till jobb? Har så mycket funderingar och frågor och jag är helt lost och behöver precis ALL hjälp jag kan få, Tack!!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Paulina,
    det är inte lätt att få jobb utan gymnasieutbildning nu för tiden, men det finns exempel på när det händer - med lite tur kan man få jobb även utan utbildning.
    Arbetsförmedlingen har en ny satsning (sedan ca ett år tillbaka) som heter yrkesintroduktionsanställning. Arbetsgivare får bidrag för att anställa mycket unga, från 15 års ålder men du måste själv hitta en arbetsgivare som vill anställa dig. Se info- på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Ar-du-under-25-ar-/Yrkesintroduktionsanstallning.html

    Andra möjligheter är att gå Yrkesintroduktion på gymnasiet - då lär man sig något yrke under 3 år, men man får inte gymnasiekompetens. Man läser kanske några ämnen, oftast svenska, engelska och matte på grundskolenivå i fall man inte fick godkända betyg från grundskolan och för övrigt lär sig något yrke på ett praktiskt sätt. Se information om den utbildningsformen på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/yrkesintroduktion

    Om du kunde uppnå behörighet till ett yrkesprogram (svenska, engelska, matte + fem andra valfria ämnen från grundskolan godkända) - kunde du söka Lärlingsutbildning. Då läser man alla yrkesämnen på en arbetsplats. I praktiken går man på praktik minst hälften av sin tid på gymnasiet och det är oftast mer praktik ju längre in i sin utbildning man kommer. T.ex. så är upplägget oftast sådan att på Lärlingsutbildningen på gymnasiet går man på praktik 2 dagar i veckan under åk1, 3 dagar i veckan under åk2 och 4 dagar i veckan under åk3, dvs tredje året på gymnasiet är man i skolan en dag i veckan och lär sig på arbetsplatsen under de resterande 4 veckodagarna.

    Det är de tre olika möjligheter som jag tänker på just nu, som kanske kan passa dig. Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig.
    Önskar dig lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare