Andrea

    Jag har klarat Svar grund kurser och nu läser jag Svenska som andraspråk 1 och engelska 2. Vilken väg ska jag ta för att utbilda mig till elkrafttekniker och hur många år är denna kurs? Måste jag utbilda mig till andra kurser innan jag ansöker denna kurs? Är det gratis? Tack för hjälpen.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Andrea! Vi rekommenderar yrkeshögskoleutbildningar, om man vill bli en Elkraftstekniker.

    Se en lista på utbildningar som finns som en länk i kommentaren till din fråga. Du kan redan nu söka till alla de yrkeshögskoleutbildningar som du blir intresserad av. Yrkeshögskola kan ta in obehöriga men det är givetvis bättre om du kan så mycket svenska och engelska samt matematik och teknik som möjligt, innan du kommer in på en YH-utbildning.
    Om utbildningsansvariga tar in dig på utbildningen då bedömer de att du kan klara av utbildningen men det finns ibland situationer när folk hoppar av utbildningar för att det blir för svårt, därför är det en stor fördel om du lär dig så mycket inom de ämnena som jag nämnde ovan som möjligt innan du påbörjar en YH-utbildning.
    ****
    Titta gärna på flera olika yrkeshögskolautbildningar, t.ex på
    utbildning/campus-nykoping/elkraftingenjör - särskild behörighet till den beskrivs så här: För att vara behörig sökande och kunna tillgodogöra sig utbildningen krävs godkända betyg i följande gymnasiala kurser eller motsvarande kunskaper:

    - Praktisk ellära (Ellära A+B och Växelström 3-fas)

    OCH

    - två års yrkeserfarenhet på heltid, av elinstallationsarbete, som t ex installationselektriker, serviceelektriker, industrielektriker eller svagströmselektriker (deltid räknas om till heltid).

    Titta på flera olika yrkeshögskoleutbildningar (behörighet till de kan beskrivas på lika olika sätt, även om det är i grunden en och samma utbildningsinnehåll eller mycket liknande innehåll). Genom länkarna nedan kommer du direkt till beskrivningen av utbildningen:
    utbildning/hjalmar-stromerskolan/vindkrafttekniker
    utbildning/asbro-kursgard/servicetekniker-elkraft
    utbildning/trafikverksskolan/jarnvagstekniker-kvalificerad-kontaktledningstekniker
    utbildning/campus-varberg/energitekniker-med-inriktning-vindkraft
    utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/drifttekniker-kraft-varme-process
    utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/driftingenjor-elkraft
    utbildning/hogskolecentrum-arboga/elkraftsingenjor-produktion-distribution-och-miljö
    utbildning/teknikhogskolan/elkraftsingenjör
    utbildning/nackademin/elkraftingenjör
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/elkraftsingenjör