julia
    Jag skulle vilja bli lärare i Svenska, Engelska, Textil slöjd och NO. Men vet tyvärr inte vilken gymnasielinje som jag ska välja. Så jag gick hit för att fråga, Vilken linje borde jag välja för att bli lärare? Tacksam för svar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Julia,
    du som är intresserad av att bli lärare, titta in på http://studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/vilka-lararutbildningar-finns/

    Svar på din fråga är beroende på om du vill bli grundskolelärare, gymnasielärare eller yrkeslärare /tänker här på Textil/slöjd.../.

    Man är oftast lärare i 3 ämnen på grundskolan och i 2 ämnen - om man vill läsa till gymnasielärare.
    Att bli behörig lärare i flera ämnen tar längre tid /om du inte vill & kan läsa på mer än heltid/.

    NO är det lite grand beroende på vilka ämnen inom NO /Fysik, Kemi, biologi - ngt. av dem eller alla tre?/.

    Man kan bli behörig lärare på två olika sätt:
    1. från början satsa på Lärarprogrammet
    2. läsa högskolepoäng i enskilda ämnen först och KPU /pedagogik/ ovanpå detta - sen.

    Det är ganska komplicerat med de nya lärarutbildningarna men, som tur är, kan man bli behörig på de flesta högskoleförberedande program och även på många av de yrkesprogram.

    Väldigt enkelt uttryckt kan man säga:
    Grundläggande behörighet + läs så mycket du kan inom alla de ämnena som du vill bli behörig att undervisa i sen.
    I Svenska finns det 1, 2 och 3 att läsa på gymnasiet och alla dem kurserna ingår som obligatoriska i alla högskoleförberedande program.
    I Engelska finns det 5, 6 och 7 och det är 5 & 6 som läses obligatoriskt på alla högskoleförberedande program.
    NO: Fysik, Kemi, Bioloigi - läses på Teknik & Naturvetenskapsprogrammet.
    Textil/slöjd: för att läsa till grundskolelärare i det ämnet behöver du inte ha läst några speciella kurser på gymnasiet.

    Sammanfattning: Teknik och Naturvetenskapsprogrammet passar bäst i dina framtida planer. Välj då läsa Engelska 7 inom Programfördjupningen /bra för Meritpoäng också - det höjer konkurrensvärde på dina gymnasiebetyg/.

    Önskar dig allt väl!
    Mikael SYV