William
    Jag går i 2:an nu (sam) och jag gick i spanska 1 första året. Jag undrar om man kan byta till ett annat språk nu i 2:an eller är man tvungen att gå samma språk?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej William,
    se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf programplan för SA.
    Moderna språk, 200 poäng är obligatoriska kurser. Det står ingenstans att det måste vara samma språk i de 200 poängen, vilket innebär att det får vara två olika språk, 100 p. i varje.
    En fråga är dock om din skola har möjlighet att erbjuda dig plats i en annan språkgrupp - steg 1.
    Det kan vara så att din skola inte har ngt. annat Modernt språk att erbjuda eller att det inte finns några lediga platser kvar i steg 1 gruppen i det språket som du önskar att läsa.
    Ett annat problem kan vara att ett schema-krock uppstår: om lektioner i den nya språket är schemalagda samtidigt som du har andra lektioner. Det är sådana praktiska problem som kan hindra dig när du vill byta till ett annat Modernt språk.
    Svar på din fråga är alltså: ja, du får byta språk men det kan uppstå praktiska hinder.
    Moderna språk 200 poäng är obligatoriska kurser och för att få ut Gymnasieexamen är du tvungen att ha betyg i 2 kurser Moderna språk.
    Sök upp en Studie- & yrkesvägledare på din skola snarast för att få reda om det är praktiskt möjligt att byta språk.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV