Amar
    Hej!

    Jag tar studenten om knappt 3 mån och jag vill läsa vidare direkt. Så i och med det så har jag mindre än en månad på mig att söka till en utbildning i högskolan eftersom att sökningen stänger i april. Jag har ännu inte funnit någon utbildning som jag känner passar mig och det är ett problem för tiden är knapp.

    Jag söker en affärsutbildning där man arbetar med företag, finanser och där man reser utomlands. Efter utbildningen så vill jag ha ett jobb inom något företag där jag reser mycket och jobbar internationellt. Finns det en sådan här utbildning?

    Tacksam för ett svar.
    MVH
    Amar.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Har du tittat på yrkeshögskoleutbildningar? Den här t.ex. http://www.yhguiden.se/utbildning/exportakademien/exportforsaljning-interkulturellt-affarsmannaskap kanske passar dig? Alla yrkeshögskoleutb finns på www.yhguiden.se och högskole- på www.studera.nu och för att kunna hitta dem som du vill söka måste man veta i vilka städer du kan läsa och vilket program du går på gymnasiet. Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Vad är skillnaden mellan yrkeshögskola och högskolan ?
    • Mikael : Yrkeshögskola är en eftergymnasial utbildning som ofta är kortare än högskoleutbildning och innehåller minst 25% praktik och uppvisar bäst resultat i antal jobb direkt efter utbildningen. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    • : Då har jag fått ännu ett dilemma, ska jag välja en yrkeshögskola eller en högskola ?
    • Ludmila : Du behöver inte välja, du kan söka båda samtidigt. Antagning till högskola och till yrkeshögskola är helt oberoende av varandra. Sök till båda och se vart du kommer in. Kommer du in på båda, kan du välja sen.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Amar!

    Du söker till varje yrkeshögskoleutbildning separat, till skolan direkt. Det finns ingen begränsning i antal yrkeshögskoleutbildningar du får söka samtidigt.
    Till högskola söker man upp till 20 alternativ men här måste man prioritera noga för att man blir antagen till bara en heltids högskoleutbildning men samtidigt kan du komma in på flera stycken yrkeshögskoleutbildningar.

    Det finns studerande som läser en heltids yrkeshögskoleutbildning och en deltids utbildning på högskola eller yrkeshögskola - samtidigt och med goda resultat. Detta skriver jag för att påvisa att man kan med fördel söka flera olika utbildningar och även söka jobb och även praktikplats - samtidigt. Allt på en gång! Sedan ser man vad man "fick", d v s vart man (i detta fallet du) kom in på och väljer då bland de tillgängliga alternativ

    Det är det bästa rådet jag kan ge dig. Alla högskoleutbildningar finns på www.studera.nu och alla yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se. Och här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet kan du läsa om olika alternativ som finns efter gymnasiet.

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare