Sana dlawar

    jag går i år två just nu och jag vill flytta skolor men det kräver godkänt betyg i matte 1c Skolan jag flyttar till är väldigt långt borta men som alla andra skolor kräver den ett godkänt betyg i varje ämne och jag har F i matte så jag vill veta om det finns en snabb lösning på detta? kan jag läsa matte 1c i 5 veckor i comvux eller vad är det snabbaste sättet att få ett godkänt betyg Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i examensbevis från gymnasiet får betyget på nivå 1 i matte ingå i vilket spår som helst: matematik 1a, 1b eller 1c, oavsett vilket program som examensbevis är från. Så, du borde kunna skaffa dig godkänt betyg i matte 1a, vilket är lite enklare än kursen matte 1c. Fråga därför på din nuvarande skola om du kan göra prövning i matte 1a.
    Sommarskola? finns det på din gymnasieskola eller i den kommunen där du är folkbokförd - fråga både på din skola och på utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd och om du går på gymnasiet i en annan kommun fråga även på utbildningsförvaltningen i den kommunen där din skola ligger. Inom sommarskola (om det finns ngn sommarskola där du kan bli antagen) brukar undervisning i svenska, engelska och matematik finnas och om du uppfyller kraven för godkänt betyg i matematik 1, t.ex 1a (första och enklaste gymnasiekurs) då borde du kunna få godkänt betyg i den kursen.
    Jag kan annars tänka mig att den "nya skolan" dit du vill byta kan ha synpunkter på att du ej fick godkänt betyg i matte 1c i tid, när du läste den kursen och kursen tog slut och eleverna i din klass fick betyg...
    Det är nämligen så att eleven har rätt att börja på en gymnasieskola om hen kommer in via gymnasieantagningen (via konkurrens om plats). Alla andra sätt att byta skola hör inte till elevens rättigheter. Huvudman för skolan (i praktiken rektorn) kan vägra ta in en elev och min erfarenhet är att rektorerna tittar noga på närvarorapporter och på vilka betyg eleverna hade på sin "gamla skola" (detta för att ingen rektor vill få "problem på halsen" om detta kan undvikas).
    ***
    Vad gäller komvux så kommer inte komvux bereda dig plats på någon kurs innan 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år. Så den möjlighet finns tyvärr inte.
    ***
    Vad gäller prövningar, allmänt, så får gymnasieelever (alltså de som är inskrivna i någon gymnasieskola) göra prövningar endast på sin egen skola. Om du inte är gymnasieelev inskriven i någon skola, kan du se om du hittar var du kan anmäla dig till prövning i matematik 1a. De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige.
    ***
    Jag undrar följande: om det programmet som du vill gå kräver matte 1c (som du skriver i din fråga om) då måste det vara NA eller TE och på de programmen läses det svåraste och snabbaste spåret i matematik (c-spår) och kurserna upp till matematik 3c är obligatoriska på alla inriktningar och på en av inriktningarna på varje av programmen (NA och TE) är även matematik 4 en obligatorisk kurs... och här tänker jag så här: om du har F i matte 1c då har du svårt för matematik på något sätt (det finns ju anledning till varför du fick F) och då undrar jag om det är det bästa valet för dig att försöka komma in på en utbildning där man läser mycket matematik och i snabb takt - jag tänker på risken att du kan få F även i matematik 2c och 3c. Hur tänker du kring det?
    Jag vill också nämna en studieform Folkhögskola. Om du är 18 år eller fyller 18 år under det här året, så är du "gammal nog" att kunna börja läsa på folkhögskolornas allmänna kurser där du kan uppnå studieomdöme om både grundläggande behörighet och om särskild behörighet i många gymnasiala kurser, t.ex naturvetenskaplig behörighet. Folkhögskolorna finns spridda över hela Sverige och du få söka till vilken av de du vill (oavsett vilken kommun du är folkbokförd i). Folkhögskolorna utanför stora städer brukar ha studerandeboende(internat). Hänvisning/lästips: framtid.se/studier/folkhögskola

    Studie- och yrkesvägledare