Ddaedy
    Hej hur många språk kan jag ha i gymnasiet för extra meritpoäng? Jag läser arabiska ( hemspråk ) B språk spanska och C språk franska just nu i grundskolan men i gymnasiet vilka kan jag då läsa och därmed få extra poäng ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ddaedy!
    Reglerna för Meritpoäng finns att läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Man kan få maximalt 1,5 Merit för Moderna språk.
    "Hemspråk" (Modersmål) ger inte några meritpoäng, enbart kurser i Moderna språk ger meritpoäng.

    Frågan är i vilken årskurs du började med Spanska & Franska?
    I fall man börjar med ett modernt språk i åk6 i grundskolan och fortsätter med samma språk och får ett godkänt betyg i det språket från vårterminen i åk9, kan man fortsätta med samma språk steg 3 som första kurs på gymnasiet. Och det är just från steg 3 som Meritpoäng gäller.
    I fall man började med ett modernt språk i åk8 i grundskolan - läser man Moderna språk 2 som första kurs på gymnasiet. Information på http://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak kan också vara till hjälp för dig.

    Återkom om ngt. är oklart! Lycka till!
    Anna SYV