Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej S!
    Just frågor om studier utomlands är ganska svårt att besvara för en svensk vägledare.
    Detta pga att det finns många olika länder med många olika regler och reglerna ändras också.

    Då skulle man vara ”en speciell vägledare per land” som minst - och det skulle vara mycket bra om det inte vore så att ingen vill betala för den servicen.

    Vägledare måste få lön; vem ska bekosta det? Du får gärna vända dig till Universitets- och högskolerådet, till Skolverket och till vem som helst annars med förslaget att ”någon” bekostar en service där studie- och yrkesvägledare skulle hålla sig á jour ang. utbildningar i ett eller ett par länder och fick lön för det. Som det är idag, så finns Internationell SYV, https://www.framtid.se/yrke/internationell-syv, enligt vad vi vet - i Uppsala som är överhopad med jobb. Testa vända dig till den syv-en.
    SYV-ar på IB-programmen på gymnasiet har kunskap inom det område som du är intresserad av, men de är till för ”sina egna elever” och mer eller mindre vägrar hjälpa andra som inte är deras elever (för att de ej hinner); deras uppdrag är att vara SYV för eleverna på just den skolan.

    Vi på Fråga syv försöker svara på alla frågor, även om studier utomlands, men vi har ingen egen expert på ”studier utomlands”. Och vi har inte resurser att lära oss mycket om studier utomlands pga det finns så många olika yrken och så många olika länder.
    Det vi kan hjälpa dig med är med allmän info - mer eller mindre länkar till de sidorna som vi bedömer som pålitliga och innehållande relevant information, där du själv får leta vidare:

    https://www.fragasyv.se/info/lanksamling-utomlands

    https://www.studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/

    https://www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel.html

    https://www.fragasyv.se/info/studera-utomlands

    Liselotte

    Jag råder dig att fundera över följande - är det på ENGELSKA du vill läsa eller kan du ngt. annat språk mycket bra? Om du t.ex kan Spanska mycket bra, kan du kanske läsa i Spanien eller i Latinamerika med undervisningsspråk spanska. Kan du franska mycket bra, kan du kanske läsa i Frankrike eller i ngt. Afrikanskt land där franska är ett av språken som används. ... osv.

    Kan du endast läsa på Engelska, är utbud av utbildningar mycket begränsad (om det inte är ett engelsktspråkigt land).

    Tänk också på följande: i vilket land vill du helst jobba sen? Det är många ggr bättre att försöka gå utbildning i samma land där man sedan vill jobba; detta pga arbetsgivare känner till "egna" utbildningar mycket bättre och under studietiden skapar du kontakter i första hand i det landet där du läser.

    Det kan tyvärr bli svårt att få jobb i ett annat land sen. Jag vill inte skrämmas... eller låta negativ eller avråda dig från att läsa utomlands; men jag måste säga som det är (i alla fall den erfarenhet som jag har personligen och via kontakt med kollegor och sökande/elever).