Carl
    Hej. Jag undrar om det går att byta ut kurser? jag har 2000 poäng från gymansiet och det saknas 250 för att jag skall ha giltlig behörighet för att kunna söka till högskolan. Hur går jag till väga? kan man läsa upp kurser på komvux som sedan täcker upp de poängen eller kan man byta ut kurserna med nya kurser som ger mig poäng och behörighet eller hur gör jag för att få mina 250 med på pappret inför anskökningen?

    2 Svar

    Lotta SYV
    Du behöver skaffa dig ett fullständigt gymnasieslutbetyg på vuxenutbildningen ("komvux"). Betyget ska innehålla totalt 2350 gp var av 600 gp är kärnämnen - Svenska A+B, Engelska A, Matematik A, Samhällskunskap A, Religion A och Naturkunskap A - och 1750 gp övriga ämen.

    Sök upp en studie- och yrkesvägledare på vuxenutbildningen där du bor (det brukar finnas info om detta på kommunens hemsida) ta med dig dina gamal gymnasiebetyg och sen ska ni skriva en individuell studieplan dä det framgår exakt vilka kurser du behöver läsa.

    Lycka till!// Lotta
    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du ska absolut kontakta Komvux i din hemkommun så får en Syv där kolla på ditt betyg och se vilka kurser du kan behörighetskomplettera med. /Lena, Syv