Saemon
    Jag undrar om jag kan bli apotekare och jag är på omvårdnads program (vård och omsorg )sista året och vad krävs för ämne för att bli apotekare ?

    Jag har Matte 1,2 G på både två ! naturkunskap 1 A och engelska 5 G svenska 1,2 C ,D och religion och historia 1 många andra ämne som psykologi , psykiatri och .....

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre kan du inte gå vidare direkt från VO till att söka Apotekarutbildningen. Du behöver först och främst se till så du har högskolebehörigheten i din gymnasieexamen - du behöver kurserna Svenska 1,2,3, Ma 1 och Engelska 5+6. För att sedan söka Apotekarutbildningen behöver du lägga till både mer matte och naturämnen som kemi, biologi och fysik. Se mer om behörigheten här http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=FAP2Y&lasar=13/14

    Om du har högskolebehörigheten och lägger till ännu en mattekurs, Ma 3 så kan du söka Naturvetenskapligt basår på högskolan för att läsa upp resten av matten och naturämnena och på så vis blir behörig.

    /Lena, Syv
    ..tänker du på Receptarie så krävs nästan likadana kurser sånär som i fysik men du kan läsa mer om vad som krävs här; http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=FRE1Y&lasar=13/14

    /Lena, Syv