Johan
    Jag har mina grundskolebetyg från Syrien och jag översatte dem på engelska. Jag undrar om jag kunde ha ett betyg på engelska grund, alltså jag hade höga betyg från Syrian i engelska grund.
    Men, min skola accepterar inte det.
    Även om det finns många skolor accepterar detta och eleverna som har betyg från syrian hade ett betyg i engelska grund i Sverige.
    Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    gäller din ansökan till gymnasial utbildning eller gäller din fråga någonting annat?

    Om du vill söka till gymnasial utbildning, och för det behöver bland annat godkänt betyg i engelska- gäller följande:

    som regel krävs det godkänt betyg i engelska, motsvarande den nivån som elever i Sverige får på våren i åk9 på grundskolan, men man kan också ibland få göra test/nivåbedömning eller prövning; Rektor kan också bevilja "dispens" (untantag) från kravet på godkänt betyg i engelska.

    Det är alltså olika, och ibland beror på om rektor kan bevilja undantag eller inte; beror många gånger på Vilken utbildning på gymnasial nivå man söker (till vissa utbildningar är det jätteviktigt att kunna mycket engelska och då kan inte rektor bevilja undantag).

    Du skriver att andra elever från Syrien fick bedömning att de har kunskaper motsvarande godkänt betyg i engelska. Jag tänke så här: alla skolor och utbildningar i Syrien kan ju inte vara identiska. Även på samma skola och samma utbildning kan två elever få olika betyg. Jämför: två elever läser i samma klass och en av dem får E, godkänt betyg, och en annan får A, bästa /högsta, betyget i samma kurs. Elever läste samma utbildning men de har olika kunskaper. Och kanske blir E i kursen i ett annat land bedömt ej motsvara de krav som ställs i det andra landet. Samtidigt som den andra eleven som fick högre betyg i samma kurs, kan få beödmning att hans/hennes kunskaper räcker.

    Du får gärna förklara lite mer kring din situation och vi ska försöka ge dig ett bättre svar.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • Milla : hej! :)
    • : Jag har ett gymnasietbetyg från Syrien och jag har utvärderat det men det finns ingen engelska i det så jag måste kompletera ämne för att kunna ansöka till universitet i nästa termin, alltså jag är klar med svenska 1 och svenska 2 ock snart svenska 3, och jag behöver bara engleska, men jag vill få engelskagrund betyg, så jag kan börja en engelsk studie 5
    • Milla : Fråga på din skola om du kan göra test/nivåbedömning i engelska? Om du har kunskaper så att du kan klara av få godkänt betyg i engelska 5 och sedan också engelska 6, då finns det ingen anledning att "hålla dig tillbaka", utan du borde kunna antas till kursen engelska 5. Men det är kanske inte är helt fel att repetera genom att läsa Engelska grund först. Om du har goda kunskaper i engelska, kommer du att snabbt och lätt få betyg i eng grund och gå sedan vidare till högre kurser i engelska.
    • Milla : Inom ett språk kan man alltid lära sig lite mer. Även om man kan mycket, så finns det alltid några nya ord att lära sig; man kan alltid arbeta på att förbättra sitt uttal mm. Det är därför inte "bortkastad tid" att gå in på en lägre nivå i språket, än man egentligen klarar av. Genom att repetera grunderna, lägger du bra "start-plattform" för dina vidare framgångsrika studier i Engelska, tänker jag. Du "vinner" i längden, om du börjar läsa Engelska grund först. :)
    • : Jag förstår detta Men jag vill bara börja studera engelska 5 Jag studerade engelska 4 Före två termin Men min lärare gav mig inget betyg, så jag vill värdering min grundskolabetyg och gå vidare med engleska 5
    • Julia : Fråga på din skola om du kan göra test/nivåbedömning i engelska. Kontakta rektorn och föreslå att du ska göra nivåbedömning i engelska.
    Läs alla kommentarer