ejwejkw
    Hej jag undrar om man kan hoppa över halva 3an och kunna göra nån sorts prov på det man har kvar efter jul och sen börja direkt på en universitet efter att man har gjort högskoleprovet på hösten och fått bra resultat? då menar jag att man hoppar över ett halv år.
    • Jelena : Högskoleprovet ersätter inte krav på behörighet. Utan examensbevis är du ej behörig att läsa på högskola. Och Examensbevis får du inte om du hoppar över en termin på gymnasiet. :(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Högskoleprovet gör man för att kunna prövas i ännu en urvalsgrupp, HP-gruppen, när man söker till högskola/universitet i Sverige.

    Om man är obehörig till en högskoleutbildning, spelar det tyvärr inte någon roll, vilket resultat på Högskoleprovet man får. På sin ansökan till högskoleutbildning får man i så fall svar att man är obehörig. Man blir, alltså, inte antagen till högskola.

    För att ha grundläggande behörighet till högskolestudier bör du uppnå kraven för gymnasieexamen och få Examensbevis med 2500 betygsatta gymnasiekurser i (och i fall Examensbevis är från ett yrkesprogram, måste man ha godkända betyg i svenska/svenska som andraspråk 2 och 3 samt i engelska 6; i examen från ett högskoleförberedande program ingår de kurserna per automatik). Något prov som kan ersätta en terminsstudier på gymnasiet, känner vi inte till.

    Svar på din fråga är, alltså, att man ej kan hoppa över halva läsåret på gymnasiet och ändå få behörighet till högskola/universitet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare