Amir Johnny

    Jag är 19 år gammal och undrar om man kan gå till komvux jag har gåt om gymnasiet 3 År jag är snart 20 om drygt 4 månader 1 januari 2020 vad jag än googlar så hittar jag inget ?

    • Julia : Du har kanske hört att någon har fått Omdöme på en folkhögskola på ett läsår? Det stämmer att om man har goda kunskaper, exempelvis läst på gymnasiet i 2 eller 3 år - så kan man lyckas få omdöme om grundläggande behörighet på en Folkhögskola på ett läs år, som snabbast.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du kan alltid "gå till komvux" och prata med SYV eller utbildningsadministratör, och få då bland annat information om du är tillräckligt gammal för att kunna bli antagen läsa på komvux.

    Reglerna säger att det är från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år
    eller
    om man har fått Examensbevis eller Studiebevis (vilket man kan få efter 3 år på gymnasiet) som man kan bli antagen till komvux.

    Om du fyller 20 år under kalenderåret 2019, kan du påbörja läsa på komvux från 1 juli 2019.
    Vänligen
    Julia

    Jag tänkte nu att du kanske tänkte på Omdöme från en folkhögskola. Folkhögskolornas gemensam sida är www.folkhogskola.nu och det är Allmän kurs man läser om man vill få omdöme om Grundläggande behörighet. Folkhögskolorna ger inte betyg, utan omdöme. Med omdöme från folkhögskola söker man till högskola i BF-urvalet. Högsta möjliga omdöme är 4.0.